Full version: Grekisk vädd
Monarda
Satte en grekisk vädd i våras. Nu har det bildats massor med frön. Är dom knepiga att föröka? Ska dom sås nu eller till våren? Samma fråga har jag vad gäller toppklocka.
Helen i Piteå Zon 5
Grekisk vädd är superlätta att fröså, jag frösår i januari, fuktar jordytan lite lätt, krukan står inne 1 dygn, sedan ställer jag ut den och det gror till våren. Jag sätter fiberduk över mina frösådder så att inte djur eller frön från luften kommer in i krukan. Toppklocka har jag aldrig frösått men skulle tro att man gör på likadant sätt med tanke på alla fröplantor som brukar finnas runt moderpalntan till våren. Lycka till. På bilden ser du hur jag samlar ihop alla mina frösådder i frigolitlådor. / Helen
http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p6807.jpg
Monarda
Tack Helen för dina goda råd!
kerstin z5-6
Sätt toppklockan där du kan ha koll på den i lerjord kan den sprida sig ogräsartat
Monarda
Men usch då! Lerjord är ju just vad jag har. Den blir väl inte lika eländig som knölklockan? För i så fall plockar jag bort den omedelbums.
kerstin z5-6
nej inte med den typen av rötter , men duktig på frösådd o kallas byaskvaller här laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon