Full version: Björnbären
Annkina
Ja, rubriken säger väl sitt. Är de mogna i halland nu? Tänkte åka och plocka lite, men känns ju dumt att köra 10 mil och hitta massor med omogna bär. biggrin.gif

Är många år sedan jag plockade sist så om ni har något förslag på vart i halland man kan hitta dom blir jag också glad. Annars åker vi väl dit vi gjorde när jag var liten och hoppas på att de finns kvar.
netaave
Där borde dom väl vara över nu, jag bor 10 mil norr om Sthlm och mina är mogna nu.
pejori
CITAT (Annkina @ 14-08-2005, 22:40)
Ja, rubriken säger väl sitt. Är de mogna i halland nu? Tänkte åka och plocka lite, men känns ju dumt att köra 10 mil och hitta massor med omogna bär. biggrin.gif

Är många år sedan jag plockade sist så om ni har något förslag på vart i halland man kan hitta dom blir jag också glad. Annars åker vi väl dit vi gjorde när jag var liten och hoppas på att de finns kvar.

ta resan som en utflykt istället, med medhav kaffe och makkor smile.gif smile.gif smile.gif
då är det inte så fisig om ingen hugger på krokarna
yla
mina björnbär är inte färdiga söder om stockholm
Lars-Olof Arvids
I Bohuslän har toppbären precis börjat mogna nu i dagarna, så jag skulle gissa att de snart är mogna i Halland.

Olle
Susanna
Här på Österlen är de inte mogna ännu. Varken mina på tomten eller de nere i strandskogen. Det tycks vara en väligt ojämn mognad på björnbär.
netaave
Inte ens mogna på österlen då blir jag förvånad, men det är väl olika på sorter då kanske.
Jag har plockat i flera dar nu. Har ingen aning om sort men dom är stora och taggiga.
fruberglund
Mina håller precis på att börja mogna, nu skulle det ju bli varmt den här veckan så jag ger dem nån vecka till innan det är lönt att plocka nåt.

Bor i småland (Jönköping/Gränna).
ninnisky
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 15-08-2005, 09:11)
I Bohuslän har toppbären precis börjat mogna nu i dagarna

.. samma gäller för Göteborg-Hisingen
Annkina
Vi åker imorgon och letar i alla fall.

Kommer väl med rapport om läget senare.
Susanna
Det tycks skilja mycket mellan olika platser. Faktiskt konstigt att de inte är klara här ännu. Bara små kart.

Annkina, hoppas du hittar några fina mogna!
Annkina
Har varit iväg. De var lite dåligt mogna,det var mest mogna toppbär. Men på något ställe hittade vi som var mycket moget. Björnbär är ju så kul för de fyller ut så bra och sjukner inte ihop som tex hallon.

Blev ca 12 liter som vi delar på 3 så 4 liter till mig kanske då. Har inte kollat så noga. Ska styckfrysa så jag får väl börja och plocka i dom igen. Pust!

Men glad ändå att det blev så pass mycket. Räcker gott och väl till mig. Tänkte ändå inte koka någon sylt eller så utan bara frysa ner.
yla
bra hojta till då det serveras glass o varma björnbär då
mina e inte klara o jag väntar på o få ge mej ut
liv
CITAT (Annkina @ 16-08-2005, 17:55)
Har varit iväg. De var lite dåligt mogna,det var mest mogna toppbär. Men på något ställe hittade vi som var mycket moget. Björnbär är ju så kul för de fyller ut så bra och sjukner inte ihop som tex hallon.

Blev ca 12 liter som vi delar på 3 så 4 liter till mig kanske då. Har inte kollat så noga. Ska styckfrysa så jag får väl börja och plocka i dom igen. Pust!

Men glad ändå att det blev så pass mycket. Räcker gott och väl till mig. Tänkte ändå inte koka någon sylt eller så utan bara frysa ner.

Jag var i Halmstad igår . Där var de inte så bra mogna ...
Men det kanske beror på vädersträck och läge. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon