Margaretha
Har en Nerium för andra året i rad på en inglasad balkong. Den blommade så länge utefter hösten så till slut klippte jag bort blommorna och tyckte att den borde vila sig lite..

Men snart var den igång igen och då hade jag inte hjärta att klippa mer. Har 5 grader hela tiden på balkongen med hjälp av en fläkt. Tyvärr är min Nerium nu väldigt ranglig och när blommorna slår ut får den stöttas med allt längre käppar, snart blir det väl störar.

Nu undrar jag om jag kan klippa ner den rejält i höst eller frampå vårkanten. Vad är bäst? Hur mycket kan man beskära den? Kan man hoppas på stadigare grenar efter en nedklippning? Eller ska den vara så ranglig?

Den doftar och pryder sin plats, men det stör med alla käppar! rolleyes.gif sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nerium blir ganska ranglig det är normalt, de plantorna som finns i handeln är retarderade med kemikalier men när kemikalerna går ur växten sträcker den på sig. Nerium tål hård beskärning men den brukar inte bli så enormt knubbig ändå + det tar då tid för de nya skotten att bli blomfärdiga.
violina
Jag tog ett skott från en Nerium På Kreta för några år sedan. Den är ganska kraftig och har inga problem att hålla upp blommorna. Jag har tagit skott ibland och gett bort och då har det kommit tre nya grenar där jag klippt. Blommar dock inte första året efter. Du kan skära ner vissa grenar nu och några andra nästa år så missar du inte blomningen.
Margaretha
Varje gång som en blomma vissnat och man klipper bort den så kommer det ju också tre grenar med nya blommor.
Lustigt att trean går igen.
Jag ska försöka mig på en rejäl beskärning av vissa grenar i höst så får vi se vad som händer.
Tack för hjälpen!
LillaTiger
Glömm inte att den vill ha mycket sol. smile.gif
Margaretha
Sol får den så den storknar! Men jag - obildade människa - visste inte att det finns olika slags nerium. Blommor menar jag. Såg i en bok häromdagen att min förmodligen är dubbel eller fylld eller ... de enkla måste ju vara mycket lättare. Mina blommor är verkligen tunga. Men doftar!!!!! wub.gif
kerstin z5-6
Min nerium röd vita strimmor är 1.90 -massor av grenar o självstående -Min låga form -rosa -är mer av ormbunketyprn --slingrande smala grenar på låg kompakt buske
Margaretha
Det är spännande med alla variationer! wub.gif Röd med vita strimmor låter jätteläckert!
Sulawesii
Du har inga bilder på dem, Kerstin?
kerstin z5-6
coming sooon in an album near you laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Här

sen kan ni ju gissa vad detta är -som har knoppar?
laugh.gif
Sulawesii
Vad fin!

smile.gif
Margaretha
Ja, jätteläcker! Men jag är väldigt nyfiken på vad det är som har knoppar!!!!! unsure.gif
kerstin z5-6
Aristochia elegans smile.gif Sidenpipranka -den är snart färdig .. för uts´lagen kan man nog inte riktigt säja om den smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon