Full version: Gamla jordsäckar
Ann-Christine
Jag har två oöppnade jordsäckar från förra året som legat ute hela vintern. Är det någon som vet om det finns det någon näring kvar i dom? wink.gif
JOLE
Jag har aldrig hört om något test av hur näringsämnena i jord eventuellt försvinner i samband med lagring. Både posfater och olika kväveföreningar lakas ut ganska lätt ur jord (med vatten) och en del kväveföreningar kan även förflyktigas ut i luften. Eftersom det är oöpnade påsar är min gissning att näringen i huvudsak finns kvar i jorden.
Ingrid på Västkusten
Däremot kan strukturen p jorden bli en helt annan. 'Jordtillverkarna' själva är itne så glada åt om t ex gardencenters har kvar gammel jord - varför vet jag ej exakt, men det kan ha at göra med just strukturen, den tappar i fluffighet många gånger. Man kan ju addera grus och sand och få hyfsat stuk på den. Men den är ganska kompakt.....som Jole tror jag itne så mkt p att näringen skulle avgå ....men det är inget jag vet - mera en ryggmärgskänsla....

hälsar ingrid
Susanne i Linköping
Jordtillverkarna själva kanske inte vill att gamla säckar sparas, då får de ju inte sälja nya! huh.gif Utanför Norrköping ligger Econovas lager, där har jag sett mååånga pallar med jordsäckar ligga hela vintern. Tror ni att de slängt alla dem och bara säljer nyförpackade? Det tror inte jag. sleep.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Torven fortsätter väl brytas ner medans den ligger i påsen, ju mer nedbruten torven blir desto mer kompakt blir den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon