Sagosessa
15-08-2005, 08:17
Plockade frökapslar från mina digitalis i lördags eftermiddag, och strödde dem runt om i min vilda del av trädgården. Höll på ett bra tag och smulade sönder kapslarna för att frigöra fröna. Är det någon som vet om man kan bli förgiftad av detta? Kan giftet tränga in i huden på något vis? Jag använde inga handskar.
Jag undrar därför att jag redan på lördag kväll började känna yrsel. Hela dagen igår fick jag ligga till sängs. Var yr och trött. Tog mig upp på förmiddagen och hängde en maskin tvätt. Det kändes som det jobbigaste jag gjort på mannaminne.
Hade då ingen tanke på mitt arbete med digitalisen, det kom först framåt kvällen. Kan det vara så att jag fick en slags förgiftning? Eller var det ett vanligt virus ...
Idag måndag känner jag mig mycket bättre, men fortfarande inte helt okej.
Jag tror att du drabbats av någonting annat, du måste äta den för att bli förgiftad.
GiftinformationscentralenMvh
Fenja
Sagosessa
16-08-2005, 08:09
Fenja,
jag tror att du trodde rätt. Idag har min kollega samma yrsel, så det är väl något virus som går.
Anledningen till mina misstankar mot digitalisen, var den att min far förklarade för mig häromdagen (någon dag innan min yrsel kom) att han blev förgiftad av Stormhatt när han "rensade" den på bladlöss. Någon timme efter att han mördat bladlöss fick han stickningar och domningar i fingrarna och sedan började han hallucinera så smått.
Kopplade ihop mina digitalisfrön på samma sätt ...
lilla mamma
16-08-2005, 14:01
Olika gift är min gissning, digitalis måste in i systemet
Ophelia
18-08-2005, 06:02
Digitalis innehåller ett ämnen (glykosider) som påverkar hjärtat (och som används i hjärtmedicinerna för att stabilisera hjärtrytmen). För att bli förgiftat måste du äta växtdelarna och då speciellt bladen. Symptom kan vara illamående, kräkningar, trötthet och hjärtrytmrubbningar. Om du skulle äta en bit så ska du inta kol och därefter åka till sjukhuset.
Stormhatten innehåller ämnet akonitin och är dödligt giftigt. Det är speciellt fröna och rötterna som är giftiga. Den ska ha dock ha använts inom medicinen som smärtstillande. Symptomen vid förgiftning kan vara kräkningar, diarré, salivavsöndring, kallsvettighet, myrkrypningar, synstörningar, hjärtrytmrubbningar, kramper och andningsförlamning. Ge även här kol och åk till sjukhus.
Såvitt jag vet så är förgiftningar genom att ta i växter mycket ovanligt (om man inte har sår på händerna). Tror Mose Brinnande Buske är värre och ger större problem än digitalis och stormhatt.
Sagosessa
18-08-2005, 07:31
Det var just det där med sår på fingrarna som förmodligen ledde till min fars lilla "förgiftning".
Han hade på den tiden (många år sedan nu) arbetat mycket och ofta i trädgården, och hade därför fullt med sprickor och småsår i huden - framför allt på de fingrar han använde till att ha ihjäl alla stormhattsbladlöss med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.