Therese.3z
När man har en självvattnande kruka, hur vattnar man då?

* På jorden som vanligt
* På jorden som vanligt (fast mycket mer åt gången än vanligt)
* På jorden som vanligt och ner i röret
* Bara i röret
* Annat sätt?
Elisabeth-Västkustkolonisten
Bara i röret
Therese.3z
Alltid? smile.gif

(Tänkte om man ska vattna på jorden typ nån gång i månaden eller så, men den håller sig fuktig ändå kanske?)
yenny
Jag har för mej att man alltid skall vattna en blomma från samma håll... mamma säger alltid det i alla fall... det ska ha nått med salter som bildas uppepå jorden (om man vattnar underifrån) som sen inte är bra att vattna ner i plantan. Så samma sak gäller säkert i en självvattnande kruka.. du skall alltså bara vattna i hålet.
serx
Är det inte så att jorden blir ihoptryckt om man vattnar ovanifrån hela tiden, och därför lämpligt att vattna underifrån?
zeppo
Man vattnar i röret. Det brukar finnas mätare som visar hur mycket vatten finns kvar. Oftast är det bäst att låta vattenmagasinet vara tomt flera dagar innan man vattnar igen.

Men jord brukar inte passa så bra till självvattnande, oftast bättre med lecakulor eller liknande.
*Felix matte*
Jag har haft flera stora självvatnnande (gett bort till barnen).. de fick en skvätt vatten även på jorden de gånger vattenmagasinet fylldes och växte jättebra.
Kanske inte skvätten hade så stor betydelse ändå unsure.gif

Vanlig blomjord hade jag i krukorna... inga lecakulor alls....och de växer och mår bra än idag efter ca 15 år. smile.gif
*Grodan*
Jag har fått lära mig att man SKA vattna lite uppifrån och inte bara i röret, för att alla näringsämnen inte ska stiga upp till ytan utan komma ner till rötterna.
bikiv
Jag har bara erfarenhet av "självvattnande" balkonglådor! Men dessa sköter jag så här:
Vattnar på jorden de första 14 dagarna efter plantering och därefter i röret. När vattennivån är väldigt låg har jag vattnat med näring i vattnet (under sommaren = varenda gång).

Det finns inget tak över balkongen, så när det regnar fylls automatiskt vatten på jorden. Har inte märkt att det skulle påverka negativt på något sätt och det visar sig juh även på nivåmätaren som inte sjunker...

Vitsen med dessa självvattnande krukor är ju att rötterna söker sig ner i vattenmagasinet. Men det finns juh även massor med rötter i jorden har jag sett när jag tömmer lådorna på hösten.
*Felix matte*
Så här såg min stora Fredskalla ut för ett par år sedan då vi delade den.
Grannens Gordonsetter står bredvid krukan

Den blommade nästan året om

och så här såg det ut när vi tömde krukan ohmy.gif

zeppo
Fredskalla är den växt som trivs allra bäst i hydrokultur. Å självvattnande krukor liknar ju lite hydrokulturodlandet.

Visst kan man vattna i jorden men då är det som om man hade växten i "vanlig" kruka å lite av vitsen med självvattnande krukor försvinner.

Alla sätt verkar vara bra utom dom dåliga. Speciellt om man har gröna fingrar................
ÅsaF
Jag brukar för det mesta vattna i röret men ibland får jag nåt ryck och vattnar lite på jorden med.
Jeanette/västra götaland
Jag frågar här istället föra tt göra ne nu tråd, hoppas att det är ok.

Jag har tänkt plantera min Hoya bella en självvattnande kruka. Har letat men hittar inte några små sådana i affären. Alla jag hittar är stora o vita, vill ha en i "ampelmodell".
Någon som vet vart det finna att köpa eller har brskrivning på hur jag jör en hemmagjord.

Mvh Jeanette
Annelie32
Hur man gör amplar
*Felix matte*
CITAT (Annelie32 @ 22-10-2005, 21:38)

Tack för den länken! wub.gif sparad och här ska köpas snöre biggrin.gif
iscah
www.orthex.se

självvattnande krukor även i ampelmodell.
Jeanette/västra götaland
Tack för länkarna. smile.gif
Sommartorparn
Någon som har erfarenhet av att låta självvattnande krukor stå utomhus över sommaren? unsure.gif

Har just omplanterat min mammas jättestora hibiskus till en självvattnande kruka, eftersom jag själv haft så goda erfarenheter av självvattnande. När omplanteringen är gjord frågar hon mig: hur blir det när jag har den utomhus över sommaren, kan det bli för mycket vatten om det blir en regnig sommar?

Ja, vad svarar man då?

wacko.gif
Eva 33c
Ja hon har nog dessvärre rätt! En självvattnande kruka har ju som regel inget avrinningshål. En självvattnande kruka för utomhus bruk bör ha ett hål i krukväggen så högt upp som vattenmagasinet går, så överflödigt vatten kan rinna ut.
Alexander-VG-zon3
vad jag vet gör man så att man

man vattnar på jorden när en växt är ny/omplanterad sen efter det så vattnar man i röret plus näring i röret så vatten magasinet måste vara fullt med vatten alltid för väten utvecklar nya vattenrötter som måste ha vatten alltid dom stänger själva när dom inte vill . i naturen typ en dadel plam när dennns rötter träffar på grundvatten så växer där fram vatten rötter restenb av jordrötterna dom tar regn,näring från uppe så nu har palmen skapat två rotsorter en som suger vatten från grundvatten och en som tar upp regn men skulle grundvattnet försvinna under en lång tid . så dör dom eller torkar in men dom som är i jorden och tar upp regn klara torka bättre för dom är anpassde för kommande regn inte där det är alltid . sen på sommaren så ska det funka men regnar det mycket bler allt surt . så då skulle jag nog haft vanliga krukor där man själv kan bestämma wub.gif wub.gif
tilllägg våra krukväxter har jordrötter dom växter i långtids vattande krukor har både jordrötter å grundvatten rötter så för växten bler det mer naturligt med kångtids vattnad ekruka wub.gif
Sommartorparn
Hmm,
om man gör något slags lock över krukan så att regnvatten inte rinner ner i jorden, och så vattnar man som normalt genom röret, skulle det kunna funka, eller måste jorden få dunsta uppåt?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sommartorparn @ 22-04-2006, 20:45)
Hmm,
om man gör något slags lock över krukan så att regnvatten inte rinner ner i jorden, och så vattnar man som normalt genom röret, skulle det kunna funka, eller måste jorden få dunsta uppåt?

jag vet inte , på alla min orangeväxter å medelhavs växter så har jag lerkrukor för att när det väl regnar så rinner det veck när det välr är torka vattnatr jag wub.gif wub.gif så jag vet inte hur man gör med sånna krukor
Susanna
Sommartorparn, jag har haft precis samma funderingar som du. Har ett fikon i en stor självvattnande kruka. Har klurat ett tag på om jag skulle kunna fixa någon sorts lock till den när den står ute.

När jag inte är i stugan så brukar jag lägga små plastpåsar över den jord som är bar i krukväxterna (inomhusväxterna alltså), för att vattnet inte ska dunsta bort för fort. Det har i alla fall funkat och jag har inte haft några problem med mögel eller dylikt. Å andra sidan har påsarna inte täckt jorden helt utan det har funnits små luckor. Växterna har växt på bra med denna lösning. Ibland är jag ju borta upp till 6 veckor från stugan.

Usch vad krångligt det blev att förklara, hoppas någon förstår i alla fall. Har inga bilder tyvärr.
Annelie32
Jag hade en änglatrumpet i en självvattnande kruka och den blommade som aldrig förr smile.gif
Så om det är en vattentörstande växt kan det nog gå bra
Fast jag hällde ur den då och då för det kan man ju göra dvs låta vattnet gå ut samma väg det kom in genom röret då det har regnat mycket.
Sommartorparn
CITAT (Annelie32 @ 22-04-2006, 21:25)
Jag hade en änglatrumpet i en självvattnande kruka och den blommade som aldrig förr smile.gif
Så om det är en vattentörstande växt kan det nog gå bra
Fast jag hällde ur den då och då för det kan man ju göra dvs låta vattnet gå ut samma väg det kom in genom röret då det har regnat mycket.

Hälla ut, det var en god idé! Kommer du ihåg hur ofta du fick göra det på en regnig sommar? Efter varje regn? En gång i veckan?

Min mor ställer ut sina krukväxter eftersom dom reser bort på sommaren, men då brukar ju alltid någon titta till o vattna en gång i veckan, så då kan man ju be den personen hälla ut om det skulle ha blivit för mycket vatten....

Hur som helst, vi får väl prova i sommar ;-)

Annars är självvattnande krukor väldigt bra till stora växter, eftersom man lätt vattnar för snålt i en vanlig kruka. Men självvattnande har växten möjlighet att ta det vatten den behöver. I det här fallet rör det sig om en hibiskus som nog är 1x1 meter. Vet ej om den är speciellt vattenälskande eller tvärtom.
Alexander-VG-zon3
dom flesta växter trivs i självvattande från katus till hibiskus wub.gif
Annelie32
Jag hade en superstor självattnande så när det skvalp eller hur det nu stavas
när det hördes att det va mycket vatten så hällde jag ut det smile.gif
Sommartorparn
CITAT (Annelie32 @ 23-04-2006, 00:46)
Jag hade en superstor självattnande så när det skvalp eller hur det nu stavas
när det hördes att det va mycket vatten så hällde jag ut det smile.gif

Skvalpar gör det väl alltid när det är vatten i magasinet och det ska det väl vara. Eller? Däremot om det inte skvalpar så är det antingen för lite vatten eller för mycket så att reservaren är helt fylld. Eller?
lissa
Jag har bla, Jasmin ,Fredskalla, Gullranka och Hibiskus i självattnande krukor sen många år tillbaka. Vattnar oftast först på jorden, och sen ner i röret tills jag ser att det är fullt i magasinet. Jag har dessutom borrat flera pyttehål just ovanför vattenmagasinet, för när det regnar mycket blev krukorna proppfulla och dom stackars växterna stod verkligen med vattnet över halsen. Sen jag gjorde hålen har jag aldrig mer haft problem med överbevattning..det var inte roligt att komma hem och se hur dom stackarna hade haft det i min frånvaro, för att inte tala om hur tungt det var att försöka välta på krukan så att det mesta av vattnet skulle komma bort..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon