Sommartorparn
Jag har en sådan där stor och bra grensax med utväxling, som med tiden har blivit lite slö. Efter att här på odla ha läst om hur viktigt det är med vassa verktyg, lämnade jag in den för slipning på ett riktigt sliperi (inte sådan där nyckel- och klackbar). Döm om min förvåning när den efter slipning blev ännu slöare. Orsaken visade sig vara att för mycket hade slipats bort. Det var en glipa mellan skären. Man kunde se rakt igenom trots att saxen var stängd.

Nu undrar jag förstås om sliparen var klantig, eller om det var jag som tänkte fel när jag trodde att det skulle gå att slipa sådana där saxar. sad.gif
Anki på Öland
CITAT (Sommartorparn @ 15-08-2005, 11:25)
......................eller om det var jag som tänkte fel när jag trodde att det skulle gå att slipa sådana där saxar. sad.gif

Det borde väl en riktig slipare veta och ha talat om för dig i så fall.
Anki
solkatten
Gå tillbaka och klaga!!!
Sommartorparn
CITAT (solkatten @ 16-08-2005, 10:24)
Gå tillbaka och klaga!!!

Borde kanske göra det, men känns som ett besvär som knappast ger någon utdelning i form av ny grensax..... Och så borde jag ha testat den direkt, inte flera månader senare..... sad.gif
mulle
Min man älskar och samlar på fina köksknivar och har under flera år försökt lära sig allt om slipningen.
Då jag i våras bad honom slipa mina trädgårdsredskap var lien det enda han åtog sig med hänvisning att han inte var säker på om han kunde slipa de andra rätt.
Jag tyckte det lät konstigt då men han kanske var klokare än jag förstod...?
Mulle
Tapio
Jag har en sådan där stor och bra grensax med utväxling, som med tiden har blivit lite slö. Efter att här på odla ha läst om hur viktigt det är med vassa verktyg, lämnade jag in den för slipning på ett riktigt sliperi (inte sådan där nyckel- och klackbar). Döm om min förvåning när den efter slipning blev ännu slöare. Orsaken visade sig vara att för mycket hade slipats bort. Det var en glipa mellan skären. Man kunde se rakt igenom trots att saxen var stängd.

Nu undrar jag förstås om sliparen var klantig, eller om det var jag som tänkte fel när jag trodde att det skulle gå att slipa sådana där saxar. sad.gif

Halaj!

Nånstans på saxen borde det finnas ett stopp som gör att du inte slår ihop knogarna när du stänger saxen helt.
går det inte att fila lite på det stoppet så att saxens blad återigen stänger helt?

//T
Sommartorparn
CITAT (Tapio @ 16-08-2005, 15:09)

Halaj!

Nånstans på saxen borde det finnas ett stopp som gör att du inte slår ihop knogarna när du stänger saxen helt.
går det inte att fila lite på det stoppet så att saxens blad återigen stänger helt?

//T

Har svårt att tro att det skulle kunna gå. Problemet är att det övre skäret har slipats för rakt där det skulle ha varit mera böjt. Så glipan är som ett hål mitt. i. Och sedan är ju saxens uppbyggnad lite komplicerad med kuggar för utväxling o sånt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon