Full version: Stockrosor
Berit
I våras sådde jag stockrosor från frön som fortfarande står kvar i sina krukor. De har växt bra efter några omskolningar.

Där dom skall växa och blomma nästa år står där nu dahlior som har blivit höga och buskiga. Jag hade tänkt plantera stockrosorna bakom dahliorna, men det kommer ju inte åt något ljus och sol där ännu, inte förrän jag har plockat upp dahliorna.

Nu undrar jag om stockrosorna kan trivas där ändå och behövs där någon näring åt jorden vid plantering, t.ex benmjöl.
unsure.gif
kerstin z5-6
Sätt ner dem -det viktigaste i kallare zon är att de hinner rota sig bra innan vintern
Du kanske kan avlöva Dahliorna något baktill utan att de syns för mkt -så de får lite ljus? smile.gif
Berit
Tack Kerstin biggrin.gif

Hur är det med näring, t.ex benmjöl vid planteringen
kerstin z5-6
behövs inte -de växer nog så bra i mager jord :)och ska ju snart invintra- Du kan ge flytande nästa år när du ser att de börjat växa-om du vill vara snäll mot dem smile.gif
Berit
Klart jag vill vara snäll mot dem tongue.gif . Då skall jag genast plantera ut rolleyes.gif
Elizabeth
Jag hade mina stockrosor planterade vid husväggen bakom dahlior i år. Det fungerade jättebra. Stockrosorna planterades i mitten av sept. i samband med att jag grävt upp dahliorna. Fast det var i zon 3...
lilla mamma
Vad är det för färg?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon