Katti med torpet
15-08-2005, 13:36
Älskar att borra ner fingrarna i varm mylla men det har ju sina baksidor. Händerna, eller rättare sagt naglar och nagelband ser för bedrövliga ut. Är snudd på omöjligt att får rent och man får gömma händerna när man träffar folk.
Detta skulle säkert lösas om jag kunde förmå mig till att använda handskar, vilket jag försöker med då och då. Men efter en kvart så har de åkta av och så är jag där och gräver med fingrarna igen utan att jag riktigt märkte hur det gick till.
Hur gör ni? Använder ni handskar hela tiden eller har ni några andra bra tipps för hur man kan behålla händerna någolunda presentabla?
Ibland med ibland utan beroende på vad jag håller på med. Jag känner mig för. Har man minsta sår på händer/fingrar så ska man definitivt använda handskar och inte få jord i såret.
Ps. Har själv frågat samma sak här på forumet förut. Hela tråden finns här:
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...dd7517e8f8817df
Jag går
alltid ut med handskarna på och så upptäcker jag i något skede
alltid att de är puts väck...
Också om jag lyckas behålla dem på en längre seans ser händerna fullständigt bedrövliga ut ändå...
Jag brukar öppet och direkt be om ursäkt för mina händer och så brukar jag bjuda mig på proffspedikyr i oktober! På vintern är det sedan långa naglar, vackert lack och bästa ringarna som gäller!
Mulle
Jag fick en infektion i tummen för någon vecka sedan (som jag berättat om) och FÖRSÖKTE verkligen skärpa mej i helgen och använda handskar. Efter en liten stund kom jag på mej med att jag hande handske på den handen jag förtillfället inte använd och höll den andra handens handske i den handen. Den hand som användes var alltså icke handskbeklädd!!! Slutade med att jag la handskarna på en sten.... Jag KAN inte jobba med handskar. jag blir klumpig och känner ingenting!!!
Hejsan Katti!
Jag har inte arbetshandskar när jag gräver i jorden utan smörjer in händerna i handpasta ( den typ som man har på smutsiga arbetsplatser, bilverkstäder m.m.) och händerna blir rena och fina genast igen efter tvätt. Dessutom så blir de inte torra.
fifi
Glömde tillägga att jag är konstant skitig om händerna!!! Framför allt pekfingrarna är brunrandiga - smutsen sitter UNDER skinnet!!!!
Men, fifi, glider inte greppet?
Mulle
CITAT (fifi @ 15-08-2005, 15:00)
Hejsan Katti!
Jag har inte arbetshandskar när jag gräver i jorden utan smörjer in händerna i handpasta ( den typ som man har på smutsiga arbetsplatser, bilverkstäder m.m.) och händerna blir rena och fina genast igen efter tvätt. Dessutom så blir de inte torra.
fifi
Blir du inte alldeles kletig??? Fastnar inte allting i händerna medan du håller på???
Pastan torkar in och är inte kladdig. Jag använder den även då jag blandar betongen till mina trädgårdsprojekt.
Kan jag få ett namn på pastan, tack!
Mulle
Tyvärr har etiketten med namnet försvunnit för flera år sedan men det är en stor ca 2 kg vit plastburk inköpt på Lantmanna (granngården)
kryddan
15-08-2005, 14:38
Jag försöker använda handskar när jag ska slita och dra i något (typ nässlor)eller när det är väldigt lerigt och geggigt. Men jag lyckas på något vis alltid göra hål framme vid naglarna så jag ser lika skitig ut ändå
använder aldrig handskar..
har försökt, men det slutar alltid med att jag slänger dom åt sidan
jag MÅSTE känna vad jag gör och jag inbillar mej att jag inte får upp hela ogräset med handskar på
numera försöker jag inte ens
kerstin z5-6
15-08-2005, 20:26
Aldrig hanskar -att jag har jord under naglarna januari till nov struntar jag blankt i -så ser man ut bara
Jag använder handskar bara när jag drar upp brännässlor och närmar mig taggiga rosor, aldrig annars, det går inte, har gett upp för länge sedan, jag är dålig på att använda handskar i arbetet oxå dessvärre, där är det ju en annan sorts skit och mycket farligare (Sjukhuslab)
Lena zon 4

Försöker och försöker och...

Men man får ju inte nån närhetskänsla till vad man håller på med
I år köpte jag mig faktiskt ett par som verkade ganska bra för ca 80kr
och trodde i min enfald att jag skulle använda dem, men, men, de
ligger där de ligge
BjursBerit
16-08-2005, 06:50
Jag har faktiskt handskar på mig....ett par tunna mjölkarhandskar.Dom köper vi genom våra insiminatörer.Dom är lite kraftigare än dom tunna apotekshandskarna(dom där vita) ..med dom har man fortfarande känslan kvar att man gräver i jorden.
inga maria
16-08-2005, 18:56
kul att se att alla verkar vara lika mig slälv när det gäller handskar

jag börjar med handskar men efter att tag är de någonstans ,än på mina händer

ibland använder jag engångshandskar av gummi ,men det går bara om man håller på med att skola om småplantor eller något annat småpill

men jag har min lösning på det hela .Jag har en hobby till förutom trädgården

nämligen tovning,det görs ju med såpvatten så efter trädgårdsarbete lite tovning

och händerna är nästan som nya igen
Jag tar väldigt gärna på mig disken efter middagen. Långsam diskning i varmt vatten med "diskmedlet som räcker hur länge som helst" och fingrar och naglar blir någorlunda respektabelt rena.
Jag njuter av att känna jorden utan handskar... Köpte ett par jättefina på Plantagen i våras men de har fått ligga som en trädårdsinstallation över kanten på en flätad korg bredvid en "antik" vattenkanna hela sommaren.
Jag brukar använda silikonhandskar.Men dom är inte så hållbara, men smidiga,så efter ett tag åker dom av och man står där och gräver med händerna igen och får jord under naglarna.
Men vad gör det? Det finns ju både tvål vatten och nagelborste inne,och en bra handkräm på det så är man hyfsat ren.
Man får leva med att man är lite grov om händerna på sommaren när man har trädgård
Alltid handskar! Är fånigt rädd för daggmask (dum ovana när man är trädgårdsintresserad). Har faktiskt handskar när jag diskar och städar oxå (är som barnen på jobbet, gillar inte när jag blir kladdig om händerna)
Jag använder alltid handskar. Hatar att få jord under naglarna för det är så otrevligt.
mayababy
17-08-2005, 20:36
När jag är ute i jorden har jag alltid handskar på mej, har så lätt att få infekterade nagelband annars! Hittade suveräna handskar i tyg med gummi utanpå som sitter som gjutna på händerna...(har annars svårt att hitta handskar som passar till mina minihänder) tycker inte jag missar nån jordkänsla med dom! Är som keramiker annars inte rädd för att skita ner mej och vägrar att skämmas för "fula" händer! Tycker det istället kan va vackert med arbetande händer!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.