trollehatt
15-08-2005, 15:29
Jag vill ha tips p hur jag beskr dessa buskar s jag inte saboterar all blomning och brplockning nsta ssong. I r har samtliga buskar gett en fin skrd och fina br.
Magnolia
15-08-2005, 15:41
Hallon vet jag iallafall fr det har jag gjort med gott resultat! Klipp av alla grenar som burit br.
Hallon klipper jag ner varje r (de som burit frukt). P vinbr och krusbr r det bra att frnya, klipp ner de ldsta grenarna som r frvedade s kommer det upp nytt fint.
Med hallong gr jag som de tidigare skribenterna. Krusbr hos mig tar jag bort ngon gren vartannat r kanske. De br bra br ocks p ldre grenar och fryngrar sig vl sjlva.
Vinbr:
Svarta vinbr - br brjar komma p 2 r gamla grenar. Man kan gallra ur de ldsta eller beskra radikalt om busken r mycket gammal och knotig och inte fr br eller endast sm.
Rda och vita vinbr - br brjar komma p grenar so r 3-5 r gamla och man gallrar drfr lngsammare.
Alla vinbr fryngrar sig ocks i viss mn sjlva. De ljusa, raka skotten r de yngsta grenarna. Nr man gallrar tar man bort de ldsta, knotigaste, de dda eller lgt sittande. Man skr ned den nda ned till markytan fr att undvika angrepp.
Vill man ha fryngring av krusbr och vinbr beskr man p vrvintern. Hallon beskr man efter skrd nr man ser vilka som burit br och inte.