trollehatt
15-08-2005, 15:29
Jag vill ha tips på hur jag beskär dessa buskar så jag inte saboterar all blomning och bärplockning nästa säsong. I år har samtliga buskar gett en fin skörd och fina bär.
Magnolia
15-08-2005, 15:41
Hallon vet jag iallafall för det har jag gjort med gott resultat! Klipp av alla grenar som burit bär.
Hallon klipper jag ner varje år (de som burit frukt). På vinbär och krusbär är det bra att förnya, klipp ner de äldsta grenarna som är förvedade så kommer det upp nytt fint.
Med hallong gör jag som de tidigare skribenterna. Krusbär hos mig tar jag bort någon gren vartannat år kanske. De bär bra bär också på äldre grenar och föryngrar sig väl själva.
Vinbär:
Svarta vinbär - bär börjar komma på 2 år gamla grenar. Man kan gallra ur de äldsta eller beskära radikalt om busken är mycket gammal och knotig och inte får bär eller endast små.
Röda och vita vinbär - bär börjar komma på grenar so är 3-5 år gamla och man gallrar därför långsammare.
Alla vinbär föryngrar sig också i viss mån själva. De ljusa, raka skotten är de yngsta grenarna. När man gallrar tar man bort de äldsta, knotigaste, de döda eller lågt sittande. Man skär ned den ända ned till markytan för att undvika angrepp.
Vill man ha föryngring av krusbär och vinbär beskär man på vårvintern. Hallon beskär man efter skörd när man ser vilka som burit bär och inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.