Signaturen Mulle skrev en lista med trädgårdstips till någon nybörjare här på forumet i våras. Jag tyckte tipsen var suveräna!
Idag har jag skrivit ut dem till vår "Trädgårdsgrupp" här i bostadsrättsföreningen. (Jag har ingen "egen" trädgård, utan jobbar med en jätteträdgård i ett bostadsområde - när jag skaffat kamera kan jag posta lite bilder så ni kan se vad det handlar om ...). Hoppas du Mulle tycker att det är okej! Här kommer de igen (kanske har jag kortat ner lite någonstans, jag minns inte, det var ett tag sedan jag sparade ner dem):
"Mulles tips
(Hämtat från odla.nu)
Jag sliter nästan bara med nyanläggningarna - det som jag har planterat tidigare sköter mer eller mindre helt sig själv och trots att jag har en ganska rejäl grönsaksodling tar den inte så mycket tid alls.
Här är mina tips:
- Plantera tätt, tätare än plantskolorna rekommenderar och plantera marktäckare mellan perenner och buskar. Jag har precis varit på en trädgårdsresa till England och där slogs jag av hur extremt mycket de klämde in på samma yta. Där fanns inte en millimeter bar jord för ett ogräs att gro i!
- Plantera rätt. Om växterna står där de trivs växer de mycket snabbare. På ett år blir rabatten lättskött.
- Om du har bara ytor i rabatterna, lägg tidningspapper på dem och ogräsfri mylla eller gräsklipp på. Eller peta ner potatis som faktiskt är en ganska vacker grön planta att ha som utfyllnad och ogräsknekt. Eller så persisk klöver som gror inom en vecka och som dessutom fungerar som gröngödslare.
- Jag har också tidningspapper och gräsklipp eller bark runt mina träd och under de buskar som är knöliga att rensa.
- Många av mina rabatter har jag anlagt direkt på befintlig mark genom att först täcka med tidningar och sedan lägga kompost och ny mylla på. Det är lättare än att gräva.
- I mars/april lägger jag markduk över grönsakslanden och den får ligga kvar tills jag börjar klippa gräset då klippet ersätter duken. Ogräsfritt! Sånt som ska sås tidigare får bo i pallkragar och i mindre odlingsrutor.
- Jag struntar i maskrosor och mossa i gräsmattan eftersom jag ser det som samma sak som att slåss mot väderkvarnar.
- Jag försöker ta bara en bit i taget så att det alltid känns som att något har blivit klart.
- Jag har tränat ögat att se det som är som vackrast och filtrera bort sånt som måste göras. Det är en konst som faktiskt går att träna upp!
- Då jag ska klippa gräset (ett jobb jag avskyr) belönar jag mig själv med att placera ut en öl eller ett glas vin på ungefär den plats där jag bör stanna motorn för att fylla på bensin...
Lycka till!
Mulle"
Vi tackar och bockar!!!