Full version: Vad 17 ?!
olgak
Jag sådde i krukor i början av sommaren, perenner som jag tänkte plantera ut i höst.

Mina TuttiFrutti-lupiner såg fina ut till en början, men nu är flera borta (inga blad) och någonslags spindelliknandeangrepp tär på de kvarvarande.

Mina röda röllekor tog sig också bra till en början, men även där ser det sorgligt ut. Vissa verkar ha dött av helt, de andra är fortfarande bara högst ett par centimeter höga.

Och sen mina Green Wizard Rudbeckia, som jag månat så om. Där har sniglar varit och ätit ner vissa till nästan ingenting. (Jag såg inte först att det var sniglar för de såg precis ut som små bladskräp, nu har jag plockat bort dem, men skadan är skedd.)

Jag kände mig så smart när jag sådde i krukor, men jag måste ha tänkt fel på något sätt. Hur ska man göra egentligen?? Och kan det vara lönt att plantera ut dem, fast de ser i princip döda ut (bladen borta) ?

Förlåt den tråkiga gnälligheten, men jag blev så besviken.
Reserv
Har dom bara utvecklat ett rotsystem så tycker i alla fall jag att det kan va´värt att plantera "resterna" av dom. Synd på dina sådder att du haft sån otur, hoppas det går bättre nästa år. wub.gif
kerstin z5-6
hm ..roten kan nog leva -Jag skulle plantera ut dem I krukorna i kallbänk -snäll rabatt eller liknande -så ser du till våren
Har aldrig prövat att så sommartid -det kan nog vara problem med både ohyra o annat -
Bättre är att så under vintern o ställa ut -för tidig vårgrodd -alt ta in efter ett tag o gro under lysrör -så gör jag -mest pga min klimatzon
men hopp finns om dina plant def smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon