Full version: Damm utan myggor
Vicke
Hur ska man göra för att undvika att, på samma gång som man bygger en damm, skapa ett BB för myggor?
Pinup
Genom att ha tex fiskar i dammen som äter upp mygglarverna...
ÅsaF
Ha i guldfiskar om dammen är minst 50 cm djup. Då lovar jag dig att du inte kommer att se till en enda mygga. smile.gif Själv funderar jag på vart myggorna har tagit vägen i år. Har knappt sett till några alls. Flugor däremot...
MariaS
Har både fisko triffider i dammen. ser varken till myggor eller flugor, men flugtrumpeterna (Sarrascenia) är så fulla så de snart trillar omkull!!!

MariaS
UglyCute
Damm utan myggor är en damm med fiskar i wub.gif
kristerh
CITAT (ÅsaF @ 17-08-2005, 21:20)
Ha i guldfiskar om dammen är minst 50 cm djup. Då lovar jag dig att du inte kommer att se till en enda mygga. smile.gif

Det går bra med vanliga akvariefiskar oxså, jag har testat med att ha i guldbarb i mina 2 dammar, gissa om de var feta när jag tog in dem wink.gif
krister
Carex
Om man har en liten silltunna då? Hjälper det överhuvudtaget att byta vatten ofta?
Gurkan
1 droppe diskmedel på vattenytan förstör ytspänningen så att mygglarverna drunknar ... sägs det. Vet inte om det stämmer men det låter troligt. Annars får du köpa en guppi och släppa i.
ÅsaF
CITAT (Gurkan @ 07-10-2005, 21:46)
1 droppe diskmedel på vattenytan förstör ytspänningen så att mygglarverna drunknar ... sägs det. Vet inte om det stämmer men det låter troligt. Annars får du köpa en guppi och släppa i.

Bara man inte har i diskmedel när det är fiskar i för då dör de.
Frank
CITAT (Gurkan @ 07-10-2005, 21:46)

Jag testade det i en tunna med bara en näckros, och det fungerade tillfälligt, men efter ett tag så var de tillbaka igen och gå och droppa i diskmedel hela tiden var inte så kul ohmy.gif
Gurkan
Droppen var ISTÄLLET FÖR fisk. Sorry om jag var otydlig.

Nä, det är såklart ingen bra lösninga, nya myggor kommer hela tiden.
Har man ändå en sprayflaska med såpvatten mot löss och annat kan man ju ge vattentunnan en "dutt" då och då ...

Var inte meningen att bli nån giftspridare här ... tar tillbaks mitt råd.
Danne_77
man kan läga i rapsolja,matolja och olivolja i stället för fiskar. Det funkar kanon bra det är bra att hella i lite varje vecka så blir det ej några mygglaver.
Vicke
Bra, jag vill inte ha några fiskar så smile.gif Får prova diskmedel och matolja, tack för tipsen!
TobbeGarden
Guldid är suveräna Myggdödare ,
Lena
Hej

jag har fiskar i dammen, och millioner Harkrankar i alla fall. de är jätteäckliga, dammen ligger nära uteplatsen som har glas och där är alltid minst 30 harkrankar och de flyger förstås in oxå, men ingen mygg, äter inte fiskarna harkrankslarver eller kläcks de på annat ställe, de ska ju oxå kläckas i vatten

Lena zon 4
KURT
CITAT (Lena @ 02-07-2006, 23:05)
Hej

jag har fiskar i dammen, och millioner Harkrankar i alla fall. de är jätteäckliga, dammen ligger nära uteplatsen som har glas och där är alltid minst 30 harkrankar och de flyger förstås in oxå, men ingen mygg, äter inte fiskarna harkrankslarver eller kläcks de på annat ställe, de ska ju oxå kläckas i vatten

Lena zon 4

Harkrankslarver kan utvecklas både i vatten och i jord (olika arter?). De senaste åren har många haft problem med harkrankslarver som äter upp nysatta grönsaksplantor.
Gurkan
Vicke : diskmedel ELLER matolja ... det är nog ingen ide att kombinera eftersom dom så att säga "tar ut" varandras effekt.

Harkrankslarver kan också sabba gräsmattan så det finns definitivt såna larver som lever i jorden istf. vattnet.

Jag slipper mygg i mina vattentunnor eftersom jag varje dag tar ytvattnet med vattenkannan och vattnar med ... mygglarverna följer med av bara farten.
AndreasBK
Köttätande växter så klart. smile.gif
Jag var inne på en sida och kollade inhemska köttätande väter. Dels finns ju Sileshåren som borde göra lite nytta runt om dammen eller i sumpzonen ska de nog stå, men jag hittade även en växt på sidan som fångade små vattendjur under vattenytan med någon typ av blåsor, mycket intressant om man inte har stort nog att stoppa i fisk eller vill slippa ha en pump igång.
Lilo
Hej!
Man behöver varken köpa en guppy eller ha guldfiskar, det går bra att bara hämta vilken småfisk som helst som simmar runt fötterna på en vid badplatsen. Spigg, abborre, mört, ruda... de flesta fiskar äter mygglarver när de är små, och nästa år om de börjar bli för stora (uppemot en decimeter) håvar man upp dom och släpper tillbaka i sjön. Om de inte dött spontant under vintern förstås, stackarna.

Harkrankslarver är lite större men visst äter fiskar såna också. De lever förresten i vatten, så har du Gurkan sett larver i din gräsmatta måste de vara från någon annan insekt.

Vattenbläddra heter den svenska växt som fångar ohc äter smådjur med små blåsor på undervattensbladen. Den tänker jag absolut skaffa till min egen damm! Den är inte alltför ovanlig så jag tänker hämta en planta från naturen. Men räkna inte med att den ska fånga mygglarver - djuren som den får in i blåsorna får inte vara större än ca 2 millimeter. Dvs det kan bli fråga om hoppkräftor och vattenloppor, inget större.

Det verkar inte som någon bra lösning att gå och droppa diskmedel i dammen titt och tätt. Man förstör t.ex möjligheten att få dit vattenskalbaggar och vattenskinnbaggar (t.ex skräddare, dykare, ryggsimmare, virvelbaggar...) som är beroende av ytspänningen för att överleva. Och de lever framför allt på djur som är mindre än de själva, exempelvis MYGGLARVER...
Dessutom göder man planktonalgerna genom att hälla i fosforhaltigt diskmedel. Och såna får man lätt för mycket av ändå.
Gossen Ruda
Michael Chinery, Nordeuropas insekter, om harkrankar: "Larverna lever vanligen i marken, i multnande ved och löv, men några arter lever på grunt vatten i sjöar på bottnen mellan multnande växtmaterial. Några av de marklevande arterna är skadliga genom att de äter rötter och skott av växter".
Mia, zon 3
Ett par, tre guppisar blir ganska många på en sommar.... De klarar sig fint både i dammar och mindre tunnor/bljor. Vill man inte ha dem kvar över vintern så kan man skänka dem till en zoo-affär. Funkar bra, tycker jag!

Stora myggätare är annars salamandrar, om man kan hitta sådana. (Fast dem får man väl kanske egentligen inte flytta in i trädgården från det vilda? Jag har turen att farfars damm är full av dem, så jag kan överföra några utan att ta dem "ute i naturen".)
Eva i Västerås
Harkrankslarver lever i jorden och äter upp rötterna på dina rabattväxter istället...
uno
CITAT (Carex @ 07-10-2005, 17:18)
Om man har en liten silltunna då? Hjälper det överhuvudtaget att byta vatten ofta?

Lägg i en sill. biggrin.gif
Alpiner i Halmstad
Vår damm sköter sig själ. Vi har inga fiskar men däremot ett rikt liv både under och över vattenytan. Dykarbaggarnas och trollsländornas larver håller rent från mygglarver.
Livet i och omkring vår damm.
M.v.h. Bernt
ogräset
Hejsan

Vi har aldrig haft problem med mygg vid dammen vi har 10 st koj som simmar omkring. Förutom koj i dammen finns det grodor och trollsländor så våran damm har bara varit positivt. Just nu vintertid förvarar vi fiskarna i förrådet ca 14 grader i vattnet men jag tror att de börjar längta ut. Jag längtar att få sitta vid dammen och få se solen gå ner. Fiskarna är ganska tama går man runt dammen så följer de efter, de är väldigt nyfikna.

Birgitta biggrin.gif
Åsnan
Har upptäckt at jag har massor med ödlor i vatten, så ingen mygglars, men heller inge grodungel, tråkigt.
Guppier blir uppäten av en stor skalbacke som kommer flygande varje vår till min damm.
Äter antagligen oxå grodungel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon