Full version: persika
sven-arne karlsson
Hejsan jag undrar om det är någon som har persikoträdet Frost ?Jag har haft ett gammalt träd som har gjort sitt nu och tänker sätta ett nytt och har hört att Frost är det bästa.

MVH
Sven-Arne rolleyes.gif
Cilla
Av persikosorterna är Frost den som visat sig vara minst dålig kan man säga, fast det finns några nya sorter i handeln nu som sägs komma från Baltikum och som kan vara värda att testa.

Många har goda erfarenheter av Frost, men att den skulle vara resistent mot krussjuka stämmer inte. Däremot sätter den frukt i ung ålder och fruktsättningen kan bli stor. Härdigheten är det lite si och så med, men ofta klarar de zon 3 och kanske till och med skyddade, väldrönerade områden i zon 4.

När ni på forumet reser till Polen eller Baltikum eller Ryssland - kolla in vilka persikotyper de har där! Det sägs att det ska finnas småfruktig persika i Polen som är mycket härdig. Tag med några plantor, sätt i backen och bli storförsäljare elelr tipsa en plantskola mot lite motplantor så att vi får bra persika till Sverige!
Johan.S
CITAT (sven-arne karlsson @ 15-08-2005, 20:00)
...någon som har persikoträdet Frost ?...

Hej!
Hur stor blir Frost egentligen, jag trodde det blev mer som en buske?

-Finns det någon bild på Frost som "vuxen"?

// Johan.

Elihe
Hej Johan!
Finns en artikel, svt.se-gröna rum- om persikor o Frost i synnerhet!
Kanske något matnyttigt där. Har själv en liten Frost- köptes som stickling i höstas o övervintrade på friland- täckt av granris. Nu har den blivit dryga m hög o växer än.
MVH
Elisabet

smile.gif smile.gif tongue.gif rolleyes.gif
Johan.S
CITAT (Elihe @ 18-08-2005, 21:34)
...Finns en artikel, svt.se-gröna rum- om persikor o Frost i synnerhet!...

Hej!
Tack för tipset!

Artikeln på hemsidan SVT- GRÖNA RUM

Här fanns mycket matnyttigt, dock inte den storleksbeskrivningen jag var ute efter. Några ger exempel på 6-7 meter, men det framgår inte om trädet så småningom kan förväntas växa ännu mer.

Bland de bilder som publiceras i artikeln ser man att alla tycks ha planterat Frost invid en husvägg. I texten finns även något exempel på en planta som växt ut ur växthuset genom en ventilationslucka, men...
-Undrar om man skall tolka det hela som att plantering invid en husvägg är nödvändigt för ett lyckat resultat. Inte alltid så bra att ha så stora träd invid husväggen.

Du (Elisabet) har i och för sig planterat trädet på friland, det är i så fall det enda exemplet jag hittat.

// Johan.
Elihe
Hej Johan!
Ja, mitt Frost står på friland i söderläge. Bor i Linköping, alltså zon 2-3. AOT hade en artikel om persikor o aprikoser förra året, skånenummret. Tror att Frost är ganska ny, ca 15 år i Sverige-så slutstorleken är kanske svår att bedömma. Ca 4 m efter efter 10-15 år o diameter detsamma. Författaren till den artikeln heter Åke truedsson.
Mvh
Elisabet laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif
Susanna
CITAT (Johan.S @ 19-08-2005, 06:57)
-Undrar om man skall tolka det hela som att plantering invid en husvägg är nödvändigt för ett lyckat resultat. Inte alltid så bra att ha så stora träd invid husväggen.

Du (Elisabet) har i och för sig planterat trädet på friland, det är i så fall det enda exemplet jag hittat.

// Johan.
[/color]

Jag har också en Frost på friland. Och jag kan säga att det går bedrövligt dåligt för det trädet. Grävde ner det för 3 eller 4 år sedan. Nu är det cirka 180 cm högt men det finns säkert inte mer än 30 blad på det. Kan mycket väl tänka mig att det är det oskyddade läget som ställer till det. Det blåser ganska mycket här så det var naturligtvis en chansning att sätta det som jag gjorde. Men just då hade jag ingen bra vägg att plantera det mot.
Elihe
Mitt Frost står också ganska blåsigt-sydvästliga vindar. Men växer bra o har bara lite krussjuka på de äldre bladen. Jag har dock vattnat mycket o har sandig jord. Blir ju snabbare varm på våren!
MVH
Elisabet
laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif
Susanna
Beskär du den på något vis?
Elihe
Hej Susanna!
Den enda beskärning min Frost har fått är den döda toppen efter vintern. Den tog jag i slutet av juli. Kommer heller inte att beskära mer än död ved om det inte behövs,
MVH
Elisabet
biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
sven-arne karlsson
Hejsan
Tack för alla bra svar om persikan Frost jag får väl fundera hur jag skall göra till våren.Jag hoppas den skall finnas att köpa här i Örebro för det verkar ju som den skall vara den bästa

MVH Sven-Arne rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon