bikiv
Jag har några "väldigt" gamla rosor i en rabatt. Vet inte vad det är för sort.. rosa, remonterande???

I år har dom inte varit vackra, men det är kanske vädret ??? Bladen gulnar och blommorna ser inte friska ut. Någon slags sjukom tror jag ändå att dom har!

Nu skulle jag vilja byta ut dem mot nya, friska sorter.

Kan man ersätta dessa rosor med nya? Om jag gräver upp rosornas rötter kommer jag förmodligen att förstöra rötterna på de perenner som finns i rabatten. Och det vill jag ju inte! Hur 17 ska jag göra? Jag har för mig att det finns "nematoder" (?) kvar i jorden som kommer att påverka de nyplanterade rosorna. Det är "trångt" i rabatten...

Jag har sett bilder i många album på Mozart-rosor. De skulle jag verkligen vilja ha.
kerstin z5-6
Vill du kan du gräva upp dina rosor -det låter som näringsbrist , men vill du hellre ha en anan sort -så funkar det utmärkt -de flesta perennerna tål både tre o fyra flyttkalas..smile.gif
Lyft upp perennerna med spade eller grep -de som står närmast rosorna -Säll i skuggan med våta fötter -Ta upp rosorna
Lämna plats för de nya på annant ställe än de gamla -passa på att jordförbättra jorden
Mozart är en frisk ros så jag är övertygad om att det går fint
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon