Min mormor var en dam med skinn på näsan och brydde sig inte mycket om vad andra tyckte eller hur saker och ting "ska göras" så vi förökte att ge henne en begravning i hennes anda...
Alla vi som var närmast anhöriga tog farväl vid hennes dödsbädd så vi hade ingen "begravning" i kyrkan före kremeringen eftersom hon dessutom var totalt oreligiös.....
Idag samlades vi alla hemma hos min mamma och tände ljus och la blommor på ett bord där urnan med hennes aska och ett fotografi på mormor stod...vi spelade musik som hon tyckte om och pratade med varandra om henne...minnen, anekdoter...skratt och gråt...
Ett bildspel visades på TVn med bilder och kommentarer ur hennes liv..
Sen åkte vi till kyrkogården där vi skickade runt urnan vid graven så att alla tog ett personligt farväl innan mamma sänkte ned henne i jorden och vi lade ner blommor...enkla buketter som vi gjort själva...precis i hennes anda...
Sedan åkte vi hem igen och åt och drack kaffe och fortsatte att bara umgås...även om mormor var mer närvarande än vanligt så var det "som vanligt"...
Min mormor avskydde "svarta begravningar" och jag hoppas och tror att vi gett henne det ljusa avsked hon själv skulle ha önskat...