Full version: Round Up
Fenja
Jag ska flytta ner till lägenheten under i det tvåfamiljshus vi hyr i. Nu har hon som bor där och som inte rensat de rabatter som finns alls under de fyra år de bott där, vattnat rabatten utanför dörren med Round Up... Sedan tog hon krattan och raffsade bort det döda ogräset!
Min fråga är om jag måste gräva bort all jord och byta eller om det funkar att plantera i den i alla fall?
Mvh
Fenja
Gossen Ruda
Vänta ett par veckor efter behandlingen, en månad om du vill vara säker, sen hade i alla fall jag bara planterat.
Micke
Det beror helt på vilka mängder hon vräkt dit, om hon följt föreskrifterna eller ej. För att Roundup ska brytas ner snabbt och ordentligt krävs också att jorden innehåller ett rikt mikrobliv (vilket förutsätter rikligt med organiskt material). Om hon följt föreskrifterna och doserat rätt behöver du knappast byta jorden, men det kan vara bra att vända ner t.ex. kompost eller annat organiskt material i rabatten för att skynda på nedbrytningen av Roundup.

Micke
Airamya
Ska du flytta ner?! Vad händer då med din trädgård? Tar nån annan över den eller får du behålla den? Och vart tog våran grillkväll vägen? O var har jag varit så länge? Och varför har min katt blivit galen ikväll? Och hur mår du? Och hur har din sommar varit? Och... jag har bestämt saknat dig wub.gif
Fenja
Min trädgård är MIN!! Vi får större nere också. Grillkvällen är det god tid till ännu, vi får bara samordna med "vår vän" du vet! Sommaren har varit bra! Hoppas att du haft det bra i dalarna också! Vi får prata mera på messenger eller via mail! Härligt att ha dig här igen!
Kramis
Fenja
Fenja
Tack alla för svar. Eftersom jag inte vet hur generös hon varit med Round Up så byter jag nog ut så mycket jag kan av jorden trots allt.
Mvh
Fenja
Anki V
Jäklar, nu kapar jag en tråd igen!!!

Jag är inte så väldigt förtjust i bekämpningsmeden, MEN nöden har ingen lag!

För att vara på den säkra sidan måste jag fråga er först.

Jag har i sommarstugan en rabatt med enbart Fänrikshjärtan runt en stooor gråsten. det är vansinnigt vackert med de små rosa skira blommorna till den hårda, tuffa grå stenen. Ungefär vart 3.e år gräver jag om rabatten, tar bort allt ogräs och delar Fänrikshjärtana.

I fjol grävde jag om rubbet och redan i början av juli i år hade Revsmörblomma och Kråkvickel (tror jag det heter) invaderat. Kan jag spruta Round Up försiktigt på ogräset utan att Fänrikshjärtana tar skada.

Jag kommer inte att ha tid nästa vår att gräva om för "underoffiserarna"

/Anki
kristerh
CITAT (Anki V @ 15-08-2005, 22:34)
Kan jag spruta Round Up försiktigt på ogräset utan att Fänrikshjärtana tar skada.

/Anki

Ja det kan du göra men se till att inte fänrikshjärtat får en enda droppe på sig för då är det kört. det kanske är bättre att du penslar på medlet, men jag tror att det finn roundup som rollas på numera.
krister
Anki V
Tack kristerh.

Köper man Round Up under disk på skumma ställen efter midnatt eller kan man hitta det på Grangården?/Anki
kristerh
Det finns i alla gardencenters, och på bauhaus, coop forum mm.
krister
Anki på Öland
CITAT (Fenja @ 15-08-2005, 21:44)
Jag ska flytta ner till lägenheten under

Grattis till större både inne och ute!!!!
Anki
Fenja
Tack Anki! Det kommer att finnas gästrum nu biggrin.gif *blinkar menande*
Mvh
Fenja
Sommartorparn
CITAT (Anki V @ 15-08-2005, 22:53)
Tack kristerh.

Köper man Round Up under disk på skumma ställen efter midnatt eller kan man hitta det på Grangården?/Anki

Det går under namnet Rambo.
wink.gif
Blomstertanten
CITAT (Fenja @ 16-08-2005, 13:57)
Tack Anki! Det kommer att finnas gästrum nu  :D *blinkar menande*
Mvh
Fenja

Jag kommer på stört Fenja !!!! tongue.gif

Jag skulle nog inte våga plantera i jorden. Men jag är ju lite feg tongue.gif
Så du gör nog rätt i att byta ut så mycket jord som möjligt !

Skrik om du behöver grävhjälp
rolleyes.gif
Fenja
SKRIK!! Och du är SÅÅÅÅ välkommen!
Mvh
Fenja
Reserv
CITAT (Sommartorparn @ 16-08-2005, 14:14)
Tack kristerh.

wink.gif

Rambo är nånting helt annat, men med snarlik verkan. Round up är helt klart bäst, men Rambo har funnits under sitt namn sen långt innan Round up försvann. Föresten, har den försvunnit nu då? unsure.gif
Blomstertanten
CITAT (Reserv @ 16-08-2005, 18:16)
Rambo är nånting helt annat, men med snarlik verkan. Round up är helt klart bäst, men Rambo har funnits under sitt namn sen långt innan Round up försvann. Föresten, har  den försvunnit nu då? unsure.gif

Du behöver inte va orolig ! tongue.gif
Det onämnbara har inte försvunnit ! sleep.gif
Tropeden
Rambo är nånting helt annat, men med snarlik verkan. Round up är helt klart bäst, men Rambo har funnits under sitt namn sen långt innan Round up försvann. Föresten, har den försvunnit nu då? unsure.gif

Det försvann och kom tillbaka, det blev överklagan på förbudet.
Sommartorparn
Tack kristerh.

wink.gif

Den verksamma beståndsdelen är glyfosat i båda, så vari består skillnaden? Roundup och Rambo är varumärken bara. Annars är det samma sak.
Det var mycket länge sedan jag såg Roundup till salu någonstans medan Rambo finns överallt. Är det någon som begriper varför? Kanske Roundup har blivit onämnbart och därför inte säljer längre?
kristerh
i de affärer jag handlar finns det roundup i alla möjliga storlekar, tom dunkar wink.gif
krister
Gossen Ruda
Det är väl så att affärerna fick sälja ut det dom hade i lager. Ett lager kan vara stort. rolleyes.gif
Reserv
CITAT (Sommartorparn @ 17-08-2005, 12:51)
Tack kristerh.

wink.gif

Den verksamma beståndsdelen är glyfosat i båda, så vari består skillnaden? Roundup och Rambo är varumärken bara. Annars är det samma sak.
Det var mycket länge sedan jag såg Roundup till salu någonstans medan Rambo finns överallt. Är det någon som begriper varför? Kanske Roundup har blivit onämnbart och därför inte säljer längre?

Vad jag menade med nåt helt annat så var det juh naturligtvis inta att det hade nån annan funktion. Men Rambo har funnits i en herrans massa år, jag såg nog Rambo innan jag visste vad Round up va´för nåt, fast det kan juh bero på att Rambo säljs lite här och var medans Round up bara kan hittas i spacialbutiker. wink.gif
jåj
Samma kemikalie men i olika konsumentförpackningar....
Vem bryrsig om namnet det är innhållet som är vesäntligt...

En del gillar att använda detta och andra använder Ättika gasol och kanske ännuvärre SALT i stora mängder!

JÅJ
andersen
CITAT (jåj @ 17-08-2005, 21:21)

En del gillar att använda detta och andra använder Ättika gasol och kanske ännuvärre SALT i stora mängder!

JÅJ

Vem bryr sig? kanske dom Vietnamesiska barnen som föds utan armar och andra defekter fortfarande 30år efter vietnamn krigets slut!!!!.

Det är samma gift och samma bolag som säljer giftet i dag!!!.
Reserv
CITAT (andersen @ 18-08-2005, 07:13)
CITAT (jåj @ 17-08-2005, 21:21)

JÅJ

Vem bryr sig? kanske dom Vietnamesiska barnen som föds utan armar och andra defekter fortfarande 30år efter vietnamn krigets slut!!!!.

Det är samma gift och samma bolag som säljer giftet i dag!!!.

Ursäkta Andersen, jag vill inte negligera vietnamoffren, men var inte det där lite väl överdrivet? blink.gif Om vi pyttsar ut lite ogräsmedel på våra mest utsatta ställen så tvivlar jag starkt på att det skulle påverka nån. Ingen skulle väl kunna födas arm eller benlös för det menar jag, medlet ska juh dessutom bara penslas eller duchas på ogräset och suga in i bladverket, det går juh inte rakt ner i jorden, det tar tid innan ogräs försvinner och medlet torde ha tappat sin värsta miljöfarliga verkan. medlet ska försvinna efter ett par veckor i backen, men det tar juh ett par veckor innan roten är bekämpad, så då borde det inte bli nåt alls kvar i backen unsure.gif wink.gif
andersen
RESERV om du köper och använder round up så stöder du det bolag som tillvärkar giftet och det är samma bolag som tillvärkade AGENT ORANGE i Vietnamn kriget och glufosat finns det i båda gifterna dom är i stort sätt identiska.

SAXAT I FRÅN NÄTTET

Roundup – mord på ett landskap

För 33 år sedan förintade USA mer än 16000 kvadratkilometer av den vietnamesiska urskogen för att komma åt Vietkongs soldater. Än i dag är de omfattande skadorna på människor, växter och djur inte läkta. Man använde en växtdödande kemikalie med namnet Agent-Orange. Kemigiganten Monsanto sålde giftet. Efter kriget utvecklade vinstmaskinen Monsanto ett annat växtdödande medel som innehåller glyfosat, en kemikalie som dödar nästan alla växter. Medlets namn är Roundup.

Bara i Sverige används årligen drygt 500 ton Roundup som ödelägger ca 2500 kvadratkilometer mark - huvudsakligen åkermark. Denna yta tar varken upp koldioxid eller producerar syre.
När du kör genom landskapet upptäcker du omedelbart roundupförgiftade ytor: de är smutsbruna som senhöstmarker i motsats till de gröna oskördade fälten
Varför sprider då vissa bönder Roundup? De vill bli av med allt ogräs, i synnerhet kvickrot, de vill spara pengar när de plöjer och de vill höja skörden nästa år. För att kunna bespruta sädesfält utan att nyttoväxten tar skada säljs idag genmanipulerade växter.

Det är nästan meningslöst att diskutera med vare sig bonden eller Lantmännen. Bonden litar på bruksanvisningen och Lantmännen hänvisar i bästa fall till Monsantos kontor.
När Agent-Orange spreds visste man nästan ingenting om de långtgående skadeverkningarna och försökte efteråt alla möjliga förklaringar för att förhindra skadeersättningar till de drabbade.
Angående Roundup vet vi idag att medlet framkallar genetiska skador hos insekter, grodor, maskar, bakterier, däggdjur och plantor. Fortplantningen hotas hos mindre däggdjur. De genmanipulerade växterna har redan nu överfört egenskapen att motstå Roundup till vilda växter. Vissa "ogräs"arter kan bli resistenta mot giftet och då är bonden så illa tvungen att övergå till ett ekologiskt lantbruk helt utan gifter vare sig han vill eller inte. Se på Österrike: Drygt 20% av all åkermark bearbetas redan i dag ekologiskt.

Australien har förbjudit användningen av Roundup i närheten av vattendrag i Danmark och Tyskland är en säkerhetsgräns mellan bäckar och giftytor fastlagd: hos oss rekommenderas bara att inte använda Roundup i trädgårdar. I bl a Holland, Danmark och Tyskland finns sedan några år tillbaka rester av Roundup i dricksvattnet.
I Kalifornien härleds en tredjedel av alla sjukdomar hos lantarbetare till Roundup och i USA förbjöds Monsanto att göra reklam för Roundup.
När jag började bli uppmärksam på följderna för 20 år sedan övervintrade 37 nässelfjärilar i magasinet – sedan två år tillbaka inte en enda. Antalet häckande storspovpar har gått tillbaka från åtta till två, antalet fladdermösspar från fyra till ett.
Det tog tiotals år innan vi t ex visste någonting om kärnkraftens och tobakens förödande skador.
Världens renaste lantbruk – vårt svenska förstås – är en myt som så mycket annat.

Peter Jacobi
Sunne

Reserv jag vill tala om för dej som är relativ ny här att jag är alergisk mot gifter. Roundup har varit en het potatis i många år på forumet.
Reserv
Jag förstår och respekterar din inställning till ogräsbekämpningsmedel, men att jämnföra mig och andra trädgårdsägare med jordbruk som sprutar ut mängder av gifter är väl lite väl petigt? wink.gif Det som hände i Vietnam skulle nog inte hänt om dom bara testat medlet först, det var juh ingen som då visste vilka konsekvenser det skulle bli. Ogräsättikan är bra den med, men inte till kvickrot eller Kirskålen, där behövs det starkare medel. Men om man inte sölar med det (och det har inte en jäkel råd med så dyrt som Round up är) så ska det inte va´så värst farligt och det går inte heller ner i grundvattnet. Salta ogräs går ochså, men funkar bäst på maskrosorna. Man har inte så många alternativ när det väl kommer till kritan, men jag lovar att va´sparsam och försiktig i min hantering av ogräsmedlen unsure.gif
Svante, zon 1
CITAT (andersen @ 18-08-2005, 08:05)
RESERV om du köper och använder round up så stöder du det bolag som tillvärkar giftet och det är samma bolag som tillvärkade AGENT ORANGE i Vietnamn kriget och glufosat finns det i båda gifterna dom är i stort sätt identiska.

Andersen, jag tvivlar inte på att du ärligt tror på detta men det stämmer inte. Det enda Roundup och Agent Orange har gemensamt är att de tillverkas av samma företag.

Roundup innehåller glyfosfat.
http://www.chbr.noaa.gov/easi/pestimages/103.gif

Agent Orange innehöll:
2,4-diklorfenoxiättiksyra
http://www.chm.bris.ac.uk/motm/245t/245tc/24d.htm
2,4,5-triklorfenoxiättiksyra
http://www.chm.bris.ac.uk/motm/245t/245tc/245t.htm
Dioxin (en oavsedd birodukt, som var den ingrediens som var farlig för människor)
http://www.chm.bris.ac.uk/motm/245t/245tc/dioxin.htm

Kemiskt har dessa föreningar inget gemensamt och att försöka blanda ihop Roundup och Agent Orange tycker jag är ett riktigt dåligt argument. Jag har själv aldrig använt Roundup och det är möjligt att det finns bra argument mot detta medel, men använd i så fall dem i stället.
Gossen Ruda
Suck, Andersen har varit med länge på forumet och jag har flera gånger påpekat skillnaden men han? tycks vara olärbar. Beträffande det han? saxat från nätet så är det rena dravlet med mängder av felaktigheter.
AnitaO
Hur lång tid tar det innnan RoundUp verkar?
Om man nu vågar fråga rolleyes.gif
Reserv
CITAT (AnitaGg @ 19-08-2005, 09:42)
Om man nu vågar fråga rolleyes.gif

På ett par timmar ser du effektivt resultat på bladverket på det du penslat/sprutat, men det ska juh ner i rötterna också och det tar längre tid. Att få ett mer bestående resultat med t.ex. kirskålen kräver att man gör om det ett par gånger, nån exakt tid har jag juh inte tänkt på, sen poppar juh dom jä......na upp lite varstans runtomkring istället så det blir bara till att förflytta själva utrotningen. Men kör man effektivt varje dag så tror jag nog att man kan få ogräsfritt på ett par veckor. rolleyes.gif
kristerh
man ska inte behöva behandla fler gånger wink.gif men det är klart till kirskål o annan elak "ohyra" kanske det behövs, viktigt är att göra det när det är torrt ute, kommer det regn så spolas giftet av, (om det kommer inom det närmaste timmarna efter behandlingen)
det tar några veckor innan plantan dött, störst effekt får man i början på säsongen när det är sprutt på omsättingen i växten.
krister
AnitaO
CITAT (Reserv @ 19-08-2005, 11:05)
Om man nu vågar fråga  :rolleyes:

På ett par timmar ser du effektivt resultat på bladverket på det du penslat/sprutat, men det ska juh ner i rötterna också och det tar längre tid. Att få ett mer bestående resultat med t.ex. kirskålen kräver att man gör om det ett par gånger, nån exakt tid har jag juh inte tänkt på, sen poppar juh dom jä......na upp lite varstans runtomkring istället så det blir bara till att förflytta själva utrotningen. Men kör man effektivt varje dag så tror jag nog att man kan få ogräsfritt på ett par veckor. rolleyes.gif

Tack för det smile.gif
Ska duscha lite idag också.
Det är snårvindans "skalp" jag är ute efter.
Nu har jag gjort så fint i rabatten, så nu ska den jä..a skiten bort rolleyes.gif
Sommartorparn
CITAT (AnitaGg @ 19-08-2005, 11:30)
CITAT (Reserv @ 19-08-2005, 11:05)
Om man nu vågar fråga  rolleyes.gif

Tack för det smile.gif
Ska duscha lite idag också.
Det är snårvindans "skalp" jag är ute efter.
Nu har jag gjort så fint i rabatten, så nu ska den jä..a skiten bort rolleyes.gif

Min erfarenhet är att det tar någon vecka innan det syns att man har sprutat genom att växten blir ilsket gul och sedan vissnar. Det är då man brukar bli varse att medlet har spritts mycker mer än man trodde....... ;-) Tänk på vinden!

Sedan ska man låta plantan vissna ner och dö av sig själv innan man gräver bort den. Ungefär 4 veckor brukar man räkna för svåra rotogräs. Sedan kan det komma upp nya plantor, och då är det dags att upprepa behandlingen.

Å ena sidan är det inte bra om det regnar inom dygnet från det man har sprayat. Men å andra sidan är det inte bra att spruta mitt under en torkperiod, för då har växten gått i viloläge och giftet cirkulerar inte tillräckligt. Jag sprayade några växter i början av sommaren. Dom är fulla av livskraft ännu, och jag tror att det beror på torkan.

En annan sak: Ju mera bladmassa en växt har desto bättre effekt. Om växten har djupa rötter är det bra att låta den växa till sig rejält innan man sprutar.
Lorangafilm
Det skär i mig när jag läser denna tråd, jag e helt med på Andersens linje.
Visst, påståendet om att det är samma gift i Round Up som i Agent Orange är kanske fel, men faktum kvarstår att det är ett jädrigt sunkigt medel att använda.

Och till Reserv: Du skriver: "Om vi pyttsar ut lite ogräsmedel på våra mest utsatta ställen så tvivlar jag starkt på att det skulle påverka nån."
Det är ju just denna attityd som påverkar samhället negativt, "det gör väl ingenting om jag som liten och obetydlig människa sprider lite sunk i min lilla trädgård?" Den klassiska frasen som iallafall min skolgång präglades av passar bra in här: Tänk dig om alla skulle tänka så? Vilket samhälle får vi då?
Ett jättebra samhälle där alla tänker på sig själva och mår som knugar...

Det jag har hört om Round Up är att Danmark hittar rester i sitt grundvatten och att det framkallar genetiska mutationer. Mysigt.
Trenden är ju synlig, myndigheter runt om i världen börjar sakta med säkert förbjuda/inför restriktioner för det och jag tycker det är lite sorgligt att människor inte öppnar ögonen och försöker se den stora bilden. Att vi lever tillsammans och inte var och en.
Roland6
Laddade precis ner en poddar (.mp3) från. sr.se. ; sök eftet "Hormosyr" ....

För något år sedan förfasade jag mig över att samma företag ( monsanto ) som tjänat multum med pengar på agent Orange i Vietnam, samt gjorde så 100.000(?)-tals människor blev sjuka/blev födda med defekter faktiskt inte fått betala minsta lilla skadestånd...

Idag lyssnar jag på SR-podden om att vi i Sverige i hela TJUGO (Versaler lämpligt här) ÅR. besprutat Sverige med "Hormoslyr", på samma sätt som i Vietnam; med flygbesprutningar...

...blev genast mindre sugen på egenplockad svamp & blåbär.

Typ i klass med Tjernobyl x 10

CITAT (Roland6 @ 18-05-2011, 22:43) *
Laddade precis ner en poddar (.mp3) från. sr.se. ; sök eftet "Hormosyr" ....

För något år sedan förfasade jag mig över att samma företag ( monsanto ) som tjänat multum med pengar på agent Orange i Vietnam, samt gjorde så 100.000(?)-tals människor blev sjuka/blev födda med defekter faktiskt inte fått betala minsta lilla skadestånd...

Idag lyssnar jag på SR-podden om att vi i Sverige i hela TJUGO (Versaler lämpligt här) ÅR. besprutat Sverige med "Hormoslyr", på samma sätt som i Vietnam; med flygbesprutningar...

...blev genast mindre sugen på egenplockad svamp & blåbär.

Typ i klass med Tjernobyl x 10

..ja' stavade fel... "Hormoslyr" ska det vara !
*Stintan*
Hormoslyr förbjöds 1977 så det är nog ingen fara att äta egenplockade svampar och blåbär.
kerstin z5-6
Skapa gärna en egen ny tråd när du vill fråga eller diskutera något.Återanvändning av trådar från 2005 blir bara förvirrande. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon