Full version: Beskära vresrosor
Lilla Selma
Hej!

Inte för att det är säsong just nu för detta, men jag undrar ändå hur man beskär vresrosor för att de inte ska bli för långa, gängliga och skräpiga?

/Selma
Kajsa
Dom kan man beskära ända ner i backen, hela busken. Annars glesar man ut dom äldsta grenarna nerifrån, man tar bort så mycket man tycker är snyggt.
Lilla Selma
Tack Kajsa! Det blir jättebra på mina vresiga taggiga vänner! tongue.gif

Hälsar Selma
karjo
När ska man beskära rosorna då? Ska olika rosor beskäras olika årstider?
kerstin z5-6
Rosor beskärs i huvudsak på våren -buskrosor kan man forma under säsongen -, med lättare ansningar.
Rabattrosor -låga stora tehybrider som Ingrid Bergman, peace osv tar man bort den utblommande blomman och en bit av stjälken -så kommer det nya, likaså blommar remonterande -återblommande rosor bättre om man hinner runt o nya bort utblommat smile.gif
mayababy
så då är det inte att tänka på att klippa ner min ros i höst som jag vill då...??
Jag har en vanlig gammaldags buskros men det har hänt nåt med den. Den får massor av knoppar men sen är det precis som om dom "rostar". Blir bruna och vissnar utifrån liksom. Inuti finns fina knoppblad kvar. Antog att den fått nån sjukdom och behövdes klippas ner, kommer den att dö helt om jag klipper ner den i höst??
Inga från Närke
Bättre vänta till i vår annars kan den frysa. I vår ser du vad som har frusit och sedan kan du korta ner så mycket som du tycker, men först när björkarnas blad är som musöron brukar man säga.
Det är för att det kan komma mera frost och ta topparna om du klipper dem för tidigt, man stimulerar rosen att växa när den klipps.
kerstin z5-6
Dessutom kan den sjukdom - -rosrost eller svartfläcksjuka ? regnet `? vara bättre nästa år
Men klipp inte nu -ta bort det bruna o de konstiga knopparna
Vilken ros är det ?
mayababy
sjukdomen hade den redan förra året, då prövade jag att bara klippa bort allt det sjuka + att jag gjorde det i våras & under hela sommaren nu...inget bra resultat alltså! Kanske rosen är bortom räddning?? Den är en helt vanlig, ljusrosa buskros med små fyllda blommor som har den där "typiska" roslukten...vet alltså inte namnet på den...
Airamya
Hm, jag har en likadan (eller åtminstone liknande) och den uppför sig likadant i år. Den var dock fin förra året, så jag har utgått ifrån att det var tillfälligt o tänkte beskära den ganska hårt nästa vår.
När inget annat funkar, operera... wink.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon