Full version: Klumprots sjuka
andersen
Hej jag har fått in klumprots sjukan i grönsaks landet finns det någon möjlighet att bli av med det?eller hemska tanke måste jag sluta med kålväxter?och i så fall gäller det alla kålväxter?

Mvh andersen
evelina
Jättetrist för dig men kanske detta hjälper.

Det här läste jag på SVT hemsida.

Jag citerar det:

Klumprotsjuka är en mycket svårbekämpad sjukdom på kålväxter. Svampen får ofta fäste i dåligt dränerad jord där det råder kalkbrist och svampen är nästan omöjlig att bekämpa när den väl har sina sporer i marken. Det enda man kan göra är att undvika att odla kålväxter just där det finns klumprotsjuka. Det kan ta så lång tid som 30 år innan man har blivit av med klumprotsjukan helt och hållet. Man kan dock minska angreppen genom att öka dräneringen på växtplatsen, kalka, ränsa bort korsblommigt ogräs kontinuerligt och föra bort allt smittat avfall, så att inga smittkällor ligger kvar.
andersen
evelina ja det är så som jag misstänkte,jag får försöka och kalka och låta bli att odla mycke kålväxter fast det blir synd för jag tycker om kål, undrar om det finns sorter som klarar sjukdomen bättre än andra kålväxter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon