Jag har, för bara ett par veckor sedan, planterat helt vanlig mörklila Jackmanii tillsammans med New Dawn. Två plantor av varje i ett klättertorn.
Och jag hoppas naturligtvis att det ska bli jättevackert...
Från tidigare har jag Mr Södertälje och en ljus-, ljusrosa estnisk klematis (som jag tyvärr inte minns namnet på) i ett snår med vanliga vresrosor och det är också fint med samspelet mellan de olika tonerna av rosa. Där kommer jag antagligen också att plantera Jackmanii - eller någon annan senblommande blålila klematis - för att få något som bryter läckert.
Dessutom har jag ett helt snår av klematisar och rosor vid uthuset - där finns en försommarblommande Alpina, den namnlösa estniska, en annan namnlös ljusblå, Jackmanii och Sommer Snow i min allra första rosenrabatt som består av diverse okända och en känd sort d.v.s. Ingrid Bergman.
Det är absolut ingen färgfiness med den rabatten men jag tycker om den ändå. (Eller kanske just därför - jag har upptäckt att altför estetisk och harmonierande färgplantering blir lite tråkig i längden....)
Min allra nyaste klematis är den estniska Valge Daam som har sanslösa stora, gudomliga, kritvita blommor. Det blir absolut inte min sista Daam...!
Mulle