Full version: Rosor och clematis
Sagosessa
Har sett lockande vackra bilder på samplantering mellan klätterros och clematis.
Har aldrig sett det i verkligheten dock. Någon som HAR just samplanterat dessa vackra tu?
Erfarenheter? Några problem? Hur har ni gjort? Vilka sorter?
mulle
Jag har, för bara ett par veckor sedan, planterat helt vanlig mörklila Jackmanii tillsammans med New Dawn. Två plantor av varje i ett klättertorn.
Och jag hoppas naturligtvis att det ska bli jättevackert...
rolleyes.gif
Från tidigare har jag Mr Södertälje och en ljus-, ljusrosa estnisk klematis (som jag tyvärr inte minns namnet på) i ett snår med vanliga vresrosor och det är också fint med samspelet mellan de olika tonerna av rosa. Där kommer jag antagligen också att plantera Jackmanii - eller någon annan senblommande blålila klematis - för att få något som bryter läckert.
wub.gif
Dessutom har jag ett helt snår av klematisar och rosor vid uthuset - där finns en försommarblommande Alpina, den namnlösa estniska, en annan namnlös ljusblå, Jackmanii och Sommer Snow i min allra första rosenrabatt som består av diverse okända och en känd sort d.v.s. Ingrid Bergman.
Det är absolut ingen färgfiness med den rabatten men jag tycker om den ändå. (Eller kanske just därför - jag har upptäckt att altför estetisk och harmonierande färgplantering blir lite tråkig i längden....)
Min allra nyaste klematis är den estniska Valge Daam som har sanslösa stora, gudomliga, kritvita blommor. Det blir absolut inte min sista Daam...!
wub.gif
Mulle
Sagosessa
Det är med förtjusning jag läser om dina planteringar. De ger mig själv stor lust att prova!

Södertälje-vresros-snåret - använder du clematisen som marktäckare där? Eller låter du den klättra i vresrosen?

Synd att du inte har något album Mulle. Jag har på känn att jag skulle gilla det jag såg biggrin.gif wub.gif
mulle
Vet du, Sagosessa, jag har just ringt och domderat med bredbandsbolaget och telefonbolaget och de lovade komma nu i slutet av veckan - jag hoppas att du ska få se bilder så småningom. (För bilder finns det - jag går dagligen omkring med kameran i handen och Odlaforumet i tankarna...)
smile.gif
Efter att jag i många år lämnade hektovis av mitt hår efter mig då jag ogräskrälade i vresrossnåret klippte jag resolut ner allt för tre år sedan och täckte marken med tidningar och bark...
(Snåret ligger i en knut dit vinden för alla ogräsfrön - så känns det i alla fall!).
Klematisarna planterade jag med ett ca 2,5 meter högt stöd av svetsade armeringsjärn men idag slänger de sig respektlöst också i rosorna och det gillar jag!
Mulle
Sagosessa
Då får jag invänta uppkopplingen.
Du har väckt min nyfikenhet tongue.gif biggrin.gif

Förresten, jag har slagit min vildäng och krattat upp allt hö. Ska bli spännande att se om det innebär någon förändring redan nästa år. Jag vet att det tar tid, men jag är den otåliga typen laugh.gif
Har dessutom "hjälp till lite" genom att så frö ifrån digitalis, akleja samt en mängd vildängsfrö. Mitt största bekymmer är alla hundkex ... Blir nog till att gräva upp dem är jag rädd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon