Full version: Vitmossa?
zapata
Har sett att man använder vitmossa till "ledsna"orkideer". Nu är jag väldigt osäker vad vitmossa är egentligen... Är vit mossa den "vanliga" mossan som växer på stenar och berg i skogen eller är detta något annat??

Såg bilden oldwolfie hade, men kände inte igen mossan på den mot bildena jag hittat....

vitmossa

Den jag tänker på växer i stora mattor över sten och berg....

ÄR jag helt ute o cyklar eller?? unsure.gif unsure.gif
serx
jepp, ut i skogen och hämta laugh.gif ta med stora bitar med rötter och allt så är det lättare att klippa upp den sen i små bitar. Skitbra att blanda i jord.

Om det är nån skum vitmossa till orkideer har jag ingen aning om..
Zarah P
...men snälla, ta inte all vitmossan på en gång! Den växer så enormt sakta, och om man tar ett stort sjok tar det en evighet innan den växt tillbaka. Bättre att ta lite här & där, så växer den ihop sig lite fortare. smile.gif
zapata
Nej tänkte inte ta stora sjok, utan ville bara förklara hur den mossa jag tänkte på ser ut och växer... varför heter den vitmossa när den inte är vit?? rolleyes.gif

nej skall bara ta en liten bit, precis så det räcker runt rötterna på mina orkisar....

Tack för hjälpen...

Förresten kan man förväxla vitmossa med annan mossa...dock inte renlav???? som man stoppar i ljusstakar till julen....
serx
ah asså med stor bit så menade ja väl så där 10cm eller nåt..hm

Den är ju grön först, sen blir den vit och det är den man ska ta smile.gif
kristerh
Riktig vitmossa växer i lite sumpiga områden, den som växer på berg o stenar är inte lämplig.
krister
serx
sant, en del vitmossa är torr och hård. sån ska man inte ta.
Ljusalfheim
Det vita som brukar användas till adventljusstakar är inte alls någon mossa utan renlav. Vitmossan är grön i levande tillstånd men blir vit då den torkar och därav namnet.

Till ledsna orkidéer är det vitmossan som används. Skörda bara de gröna topparna så tar mossan som finns kvar i skogen snabbt igen sig.

Mer info om vitmossa och orkidéer
zapata
serx...menar du renlav... nej den ska det inte vara....

så den som växer på stenar och berg e olämplig,katten oxå...det är endast den jag hittat... måste längre in i skogen då.... inte kan jag köpa den i butiken heller... sad.gif

Tack alla som svarat hittills... fortsätt...
serx
är det den gröna som är bra ?

aggh.. wacko.gif
yla
CITAT (zapata @ 16-08-2005, 14:52)
serx...menar du renlav... nej den ska det inte vara....

så den som växer på stenar och berg e olämplig,katten oxå...det är endast den jag hittat... måste längre in i skogen då.... inte kan jag köpa den i butiken heller... sad.gif

Tack alla som svarat hittills... fortsätt...

jag anar att du får söka dej till sunkigare marker o inte till bergen då
zapata
xerx... retas med dig bara... rolleyes.gif

nog förstod du det??
telli
intressant! Jag får nog ta en sväng i skogen i helgen o se om jag kan hitta lite mossa, så jag kan rädda de två orkideer jag fått av en kollega!
karjo
Tänkte bara tipsa om att en del vitmossa är rödaktig, det finns alltså inte bara gröna sorter.

Leta i kärr och mossar, en mosse består till större delen av vitmossa.
krukan
Det finns massor av olika vitmossor, alla går att använda till orkideer. Det finns röda och vita och gröna (och de ändrar ofta färg beroende på om de är våta eller torra, för att göra allt lite svårare tongue.gif )

Julens "vitmossa" dvs fönsterlaven (den riktigt bulliga) eller renlaven (den spretigare) funkar inte, eftersom det är de fukthållande och antiseptiska egenskaperna i vitmossan (den riktiga vitmossan alltså) man är ute efter.

Det här ämnet är en riktig klassiker. All förvirring kring vad som är vitmossa är helt och hållet julens fel laugh.gif Ja, ni förstår vad jag menar. Till och med bland mina klasskamrater på universitetet (jag är nu färdigutbildad biolog) hade ofta den här saken om bakfoten.
maimiti
CITAT (Zarah P @ 16-08-2005, 11:12)
...men snälla, ta inte all vitmossan på en gång! Den växer så enormt sakta, och om man tar ett stort sjok tar det en evighet innan den växt tillbaka. Bättre att ta lite här & där, så växer den ihop sig lite fortare. smile.gif

Hmm, jag får mellan varven vitmossa i påsar från en kompis. Som jag har förstått på henne så växer mossan där väldigt fort iaf...
cecil
Vitmossa som växer i skugga är alltid grön och många gånger ganska klen (så blir den t.ex. om man försöker odla den inomhus i terrarier). I full sol visar den sina "rätta färger" som ibland kan vara väldigt vackra.

Om man använder mycket vitmossa kan man faktiskt anta utmaningen att försöka odla den, inte lätt men folk som sysslar med köttätande växter lyckas ibland i sina utomhusminimossar. En handledning i hur man odlar vitmossa (och en hel del andra mossor) finns på

http://www.britishbryologicalsociety.org.uk/

Gå till "Resources" --> "Downloads" --> "Moss Growers Handbook" (PDF-fil)

Mvh Cecilia
Sanna1
Hej.
Vitmossa till bl a orkideer finns att köpa i de flesta blomaffärer/växthus som säljer orkideer. Jag köper min i "kakor" och man bryter av så mycket man vill ha och lägger i blöt. Finns bl a att köpa i Åsby. Helt kanon. 1,5 kg mossa för 39 kr. tongue.gif
Annelie32
Är det verkligen så bra att ta vitmossa från skogen ??
följr det inte med en massa bakerier och småkryp och annat som man inte vill dra in?
karjo
Jag har aldrig fått "bekymmer" med småkryp. Bakterierna som finns i är ju vad jag har förstått en del av det som är bra med mossan.
CarMa
Vitmossan är dessutom perfekt att rota sticklingar i,
åtminstone pelargoner.
Det blir lagom fuktigt och luftigt.
Hämtar min i skogen och sköljer bara igenom den lite innan användning.
smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Scout
Vitmossa (den riktiga) Har antiseptiska egenskaper, (bakteriedödande), det är därför den har använts i bandage och sårvård. Så bakterier är nog inget man behöver oroa sig för...

Det man använde i TVserien Ronja rövardotter är för övrigt renlav inte vitmossa.
Sulawesii
CITAT (Annelie32 @ 11-09-2005, 18:38)
Är det verkligen så bra att ta vitmossa från skogen ??
följr det inte med en massa bakerier och småkryp och annat som man inte vill dra in?

Jag plockade pyttelite ute i skogen i somras (.... det är inte sommar längre...snyft...). När jag kom hem kokade jag det. Är livrädd för att odjur ska äta på mina underbara växter!
karjo
Om man kokat mossan så måste man väl ha tagit död på allt nyttigt i den eller lakat ur den, så då förstår jag inte riktigt varför man håller på med mossapysslet... wacko.gif
Om man inte vill ha det för att man tycker att det är fint då, eller vad det nu kan vara... unsure.gif
Sulawesii
Det är väl menat som ett hjälpmedel att hålla växten fuktig runt rötterna (eller de blivande rötterna) och det funkar utmärkt även efter kokning.
karjo
Jo, det är klart att vill man använda den på det sättet kan ju kokningen inte vara något problem. rolleyes.gif smile.gif wub.gif
Sulawesii
Iallafall är det därför jag använder det (i mycket liten skala), men jag kanske missat nåt väsentligt. tongue.gif
serx
jag kollade runt lite i skogen, det finns massor med typer. Hur lätt är det att veta vilken som är just vitmossa när dom ser nästan likadana ut. Fast det kanske funkar lika bra med alla mossor eller ?? Om de antiseptiska egenskaperna ändå försvinner när man värmer den.
Annelie32
jag har för mig att det inte är samma som man köper i affären som man hämtar i skogen

nu pratar jag alltså om den osm man blöter upp och som sväller
Sulawesii
Spelar det egentligen någon roll vilken man använder och i så fall vad är det som gör vitmossan bättre än annan mossa?
kristerh
CITAT (Annelie32 @ 12-09-2005, 19:11)
jag har för mig att det inte är samma som man köper i affären som man hämtar i skogen

nu pratar jag alltså om den osm man blöter upp och som sväller

Den man blöter upp kommer från Nya Zeeland, men de är väldigt lika.
krister
Em_I_Am
Har ett svagt minne av att någon under en biologilektion för hundra år sen kom fram till att man kan krama en tuss mossa i handen. Blir den vitaktig är det vitmossa. Kanske logiskt eftersom den enligt någon som skrev innan vitnar när den torkar? Kan va ett tips om man är osäker i skogen kanske.
serx
oki..nu har jag två typer med mig.
vilken tror ni?? tongue.gif
CarMa
serx <<-- Den vänstra sorten använder jag...
Scout
Den vänstra på bilden är vitmossa (riktig vitmossa). Den trivs i sumpiga och blöta lokaler.

Den högra är lite svår att se när bilden är så mörk, men jag skulle tro att det är hakmossa (rätta mig om jag har fel). Trivs i vilket fall på torrare ställen, där vatten inte blir ståendes, t.ex. på stenar.
karjo
Den vänstra är vitmossa.

Den högra är nog inte hakmossa. Hakmossa är den som växer i gräsmattorna ( iaf i min tongue.gif ). Jag tror att bilden visar vanlig väggmosssa. En av Sveriges allra vanligaste mossor.
serx
tack för hjälpen!

vad mycket lättare det är när man har bild biggrin.gif
Biggan_
mossor
Katti med torpet
Vitmossa är också ett av de material som förr användes att täta mellan stockarna i timmerhus (och idag också om man skall följa byggnadsvårdarnas råd). Man kan ju tänka sig att det går åt rätt stora mänger för att täta ett helt hus...
karjo
Har också hört att väggmossa användes och därav dess namn... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon