Ulla-Stina2
16-08-2005, 11:03
Jag har just planterat en Södertälje, som är tänkt att klättra i ett halvrisigt plommonträd. Har läst olika bud betr behandling vid plantering. Ibland står det att de ska skäras ner rejält genast efter planteringen för att komma igen bättre till våren. På andra ställen står inte detta.
Vet någon vad som är bäst, även med tanke på sorten?
Bör den dessutom vintertäckas och hur?
Tack,
Ulla-Stina i Alingsås (zon3)
Lena i Torslanda
16-08-2005, 14:14
Jag skulle absolut beskära den. Plantan får då möjlighet att under hösten utveckla sitt rotsystem så det blir kraftigt och fint. Vintertäckning ska inte behövas men jag brukar lägga grus runt rothalsen på alla Clematis för att förhindra rothalsröta.
LadyAdina
23-08-2005, 05:37
Här kommer jag med en följdfråga: Jag fick igår en clematis hakuookan (min första clematis) som jag ska plantera nu i höst, förstås. Bör även den beskäras nu? Hur mycket vågar jag ta? Om inte minnet sviker mig alldeles tror jag att jag såg någon krumelur på den medföljande skylten att man kan beskära den till 75 cm över marken. Gissar att den inte är så väldigt mycket högre än så nu, så ska jag egentligen röra den?
onlyirishbiddy
23-08-2005, 08:33
Hej!
Jag har läst att man kan beskära klematis ovanför det andra bladparet vid plantering - och sen igen efter nästa 2a bladpar lite senare.
Ulla-Stina2
23-08-2005, 12:10
Jag har fortfarande inte nänts röra min Södertälje, som nu tagit sig så fint och börjat skjuta färska bladskott (ca 2 v efter plantering)... Kan det vara någon vits att vänta till ännu senare, typ oktober, med att klippa ner den, tro? Den är nu 60-70 cm hög.
Ulla-Stina i Alingsås
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.