Hej alla, söker efter ett bra och väl beprövat recept på potatisbröd. Åt för några år sedan ett jättegott bröd där man använde sig av kokt potatis som blivit över. Har kollat sökfunktioner bl a google och msn, men vill ha ett , som sagt beprövat recept.
Är det någon som har nåt?
Mvh Lena
rosita
16-08-2005, 20:27
Här kommer ett recept på potatisbröd. Jag har aldrig provat det, men hittade det i min receptbok.
50 g jäst 5 dl vatten 275 g (4 st) riven, kokt potatis 2 tsk salt ½msk stött kummin ½msk stött fänkål 1,6 l ljust lantbrödsmjöl
Smula ner jästen i en degbunke. Häll i vattnet (37 grader) och rör om tills jästen löser sig. Tillsätt potatis, salt, kummin, fänkål och större delen av mjölet. Spar 1 dl till utbakningen. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk i 45 minuter. Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Kavla ut den till en rektangulär kaka 30x40 cm och lägg den i en smord långpanna. Sporra eller skär kakan i 18 bitar. Strö ev över lite mjöl och låt jäsa i 30 minuter, eller tills degen ser lätt och porös ut. Grädda i 225 grader i 15-20 minuter mitt i ugnen. Låt bröden kallna under bakduk.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.