Full version: Passionsblommorna
Rossi
Ja, vi var ju några stycken som sådde lite olika sorters passionsblommefrön för ett tag sedan. Hur har det gått för er?

Jag köpte tre sorters fröer från Impecta och en sort har klarat sig, nämligen Passiflora subpeltata Granadina. Det är enligt Impecta en sällsynt art och den verkade vara den som skulle vara svårast att få att gro men för mig var det den enda som grodde .... Den ska få vita blommor.

Det tog ett tag innan den växte ordentligt men nu de senaste veckorna har den pinnat på som bara den. Eller DEM får jag väl säga. Jag har två plantor (sådde fem frön).

Problemet som jag ser det är under vintern. Tror ni att jag kan ha dem i garaget då där vi har 8-11 plusgrader?

Pia mitt i Skåne
Här kommer min lägesrapport.

11 st caerulea
6 st edulis
11 st subpeltata (-1 som jag har bytat bort)
1 st mollissima

Tyvärr ville inte mina racemosa och quadrangularis, i alla fall inte än så länge, men man vet ju aldrig om kan ske något litet frö bestämmer sig för att sticka upp så småningom. Chansen är kanske inte så stor, men det sista som överger en är ju hoppet...

Skulle väl kunna tänka mig att de skulle klara sig i garaget. Är där ljust?
Rossi
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 17-08-2005, 21:51)
Skulle väl kunna tänka mig att de skulle klara sig i garaget. Är där ljust?

Heja Pia!

Oj, vad du har lyckats! Hur många fröpåsar köpte du egentligen? smile.gif I min subpeltata-påse fanns bara 5 fröer med.

Vad kul det ska bli när de väl kommer så långt att de blommar!

Jodå, vi har många fönster i garaget och förrådet så där är ganska ljust.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon