Irene_L
Jag fick ett erbjudande från Bakker. När man gör sin första beställning får man en prydnadshink i zink fylld med 60 blomsterlökar för 1 krona. Nu undrar jag om ni har någon erfarenhet från Bakker. bra eller dålig.
mvh
Irene
pejori
BAKKER ÄR SKRÄP!!!!!! mad.gif mad.gif
totalt bortkastade pengar sad.gif sad.gif
ruttna och döda växter, som när du reklamerar dom så får du inte handla där mer. unsure.gif unsure.gif
dom vägrar att leverera till kunder som klagar sad.gif
kerstin z5-6
wacko.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
blä -gå inte på det
bikiv
Avråder också av egen erfarenhet! Aldrig mera Bakker för min del!
Irene_L
Åhh, vilken tur att jag kollade med er först. Jag förstod att här skulle jag få veta vilka Bakker var. Ett stort TACK rolleyes.gif
mvh Irene
kristerh
Fast lökarna håller väldig bra kvalitet, kan rekommenderas.
krister
netaave
Jag har beställt från dom en gång för länge sen och dom växterna var det absolut inget fel på. Dom lever än.
pejori
CITAT (kristerh @ 16-08-2005, 22:32)
Fast lökarna håller väldig bra kvalitet, kan rekommenderas.
krister

det är möjligt. men det blir djä...gt dyra lökar, när resten måste kastas sad.gif sad.gif
då är det bättre att köpa lökar någon annanstans, så resten också kommer upp wub.gif
Maria i Helsingborg
CITAT
Fast lökarna håller väldig bra kvalitet.......

Men har inte sällan fel färg mad.gif
Inte mer BAKKER för min familj!
kristerh
CITAT (pejori @ 16-08-2005, 22:52)
det är möjligt. men det blir djä...gt dyra lökar, när resten måste kastas sad.gif sad.gif
då är det bättre att köpa lökar någon annanstans, så resten också kommer upp wub.gif

vad är det för rest som ska kastas wink.gif vad jag vet så säljer de bara lökar numera wink.gif unsure.gif
jag har köpt massor av lökar av dem som tagit sig, så där behöver man inte kasta några, inte jag iaf.
krister
kristerh
CITAT (Maria i Helsingborg @ 16-08-2005, 22:53)
Men har inte sällan fel färg mad.gif
Inte mer BAKKER för min familj!

Det var ju inte så länge sedan det klagades här på odlas lökar som hade fel färg...
så det verkar vara likadant överallt, lökarna jag köpt har haft rätt färg iaf.
krister
Almdalen
Jag tillhör en av dem som klagat på dåliga lökar, fick ett argt brev då de talade om att jag inte var önskvärd som deras kund och någon ersättning tänkte de inte skicka.
Ni som fått fina lökar kan jag bara gratulera.

/Ingegerd huh.gif
birgitek
Efter alla skriverier var jag helt enkelt tvungen att skaffa mej en egen uppfattning och måste säga att jag är helt nöjd med deras lökar.
Däremot tycker jag inte att dom är speciellt billiga.
Birgit Ek
Madelene
Jag har samma erfarenhet av BAKKER. När jag klagade på växter fick jag veta att jag inte var önskvärd som kund.

Inte någon av de växter som vi beställde överlevde och fåtalet blommade alls säsongen ut. Detta är nu flera år sedan och jag rekommenderar inte någon att handla av dem. Katalogerna är tjusiga men växterna håller ej måttet och de som behandlar sina kunder på det sätter vi blev bemötta förtjänar inte att ha kunder alls.
Rossi
Jag har aldrig beställt av Bakker men har hört mest negativt om dem.

Det som har gjort att vi INTE har beställt från dem är att jag tycker att de presenterar sina varor på ett sätt som ser så "billigt" ut. Ett kampanjerbjudande från dem låg i brevlådan häromdagen och det var inte alls lockande just p.g.a. utseendet. Det kändes inte så kvalitativt om man säger så.
kristerh
CITAT (Madelene @ 17-08-2005, 12:11)
Jag har samma erfarenhet av BAKKER. När jag klagade på växter fick jag veta att jag inte var önskvärd som kund.

Katalogerna är tjusiga men växterna håller ej måttet och de osm behandlar sina kunder på det sätter vi blev bemötta förtjänar inte att ha kunder alls.

Men wink.gif de säljer inga växter längre, bara lökar.
Om de är så otrevliga som ni säger är det inte bra, har ni anmält till konsumentombudsmannen?
krister
mulle
Något stämmer inte.
Bakker är vad jag har hört ett respekterat företag i centraleuropa - är det så att de har anställt rötägg för sin business i Sverige?
Kanske borde klagomål riktas direkt till moderbolaget? Eller åtminstone göra dem i Holland uppmärksamma på att det råder ett missnöje i Sverige.
De lovar ju upp till fem års garanti för sina växter (Jo, Kristerh, de säljer både perenner och buskar och träd) - är det bara bluff vad den svenska marknaden beträffar?
Mulle
kristerh
CITAT (mulle @ 17-08-2005, 12:49)
Kristerh, de säljer både perenner och buskar och träd) -
Mulle

jo när du säger det så har jag sett reklam i våras om "miniäppelträd",
men i höstkatalogen är det väl bara lökar... wink.gif måste kolla katalogen en gång till, jag kanske bara av slentrian bläddrar förbi plantorna wink.gif
krister
mulle
Perennerna o.s.v. hittar du på Bakkers hemsida.
Mulle
kerstin z5-6
Rosenlust .. heter ett annat företag med glättade annonser o påklistrade extrarosor på buskarna ... det är lika uselt som Bakker wacko.gif
stina
Jag har en gång köpt av Bakker och det var faktiskt OK. Men jag retar mig också på deras katalog. Dels står det inte angivet ordentligt om växterna är härdiga hos oss eller inte, dels är det väldigt konstig färgåtergivning i katalogen (ser onaturligt ut). Det står att det är nyheter när det funnits på marknaden i åratal också....

Så jag tappar lusten när jag bläddrar i katalogen....
kristerh
CITAT (stina @ 17-08-2005, 13:56)
Det står att det är nyheter när det funnits på marknaden i åratal också....

ja men det är väl ett typiskt koncept för de flesta affärer att sätta upp någon skylt eller röd lapp med texten nyhet, tillfälligt erbjudande, och att sätta upp en röd lapp på varan även om det inte är ett xtra pris lurar många wink.gif och att ta med en vara på dessa reklamlappar om specialpris såg tex hemköp annonsera kellogs kornflakes för xrtrapriset 25,90 wink.gif sad.gif
alltså alla knep är tillåtna för att fånga kunden, gäller inte bara Bakker utan alla affärer wink.gif
krister
stina
CITAT (kristerh @ 17-08-2005, 14:08)
CITAT (stina @ 17-08-2005, 13:56)
Det står att det är nyheter när det funnits på marknaden i åratal också....

ja men det är väl ett typiskt koncept för de flesta affärer att sätta upp någon skylt eller röd lapp med texten nyhet, tillfälligt erbjudande, och att sätta upp en röd lapp på varan även om det inte är ett xtra pris lurar många wink.gif och att ta med en vara på dessa reklamlappar om specialpris såg tex hemköp annonsera kellogs kornflakes för xrtrapriset 25,90 wink.gif sad.gif
alltså alla knep är tillåtna för att fånga kunden, gäller inte bara Bakker utan alla affärer wink.gif
krister

Det är sant och vi som är hyfsat uppdaterade vet ju i regel om det är nyheter eller inte. Dom menar kanske nyheter för dom....

Detsamma gäller när dom petar in icke härdiga växter bland perenner på en sida. Tänker på nya trädgårdianer som inte reflekterar över sånt.
kristerh
CITAT (stina @ 17-08-2005, 14:25)
Det är sant och vi som är hyfsat uppdaterade vet ju i regel om det är nyheter eller inte. Dom menar kanske nyheter för dom....

Detsamma gäller när dom petar in icke härdiga växter bland perenner på en sida. Tänker på nya trädgårdianer som inte reflekterar över sånt.

eller hur wink.gif biggrin.gif tex när de säljer höstanemoner på just hösten...
krister
stina
CITAT (kristerh @ 17-08-2005, 14:40)
Det är sant och vi som är hyfsat uppdaterade vet ju i regel om det är nyheter eller inte.  Dom menar kanske nyheter för dom....

eller hur wink.gif biggrin.gif tex när de säljer höstanemoner på just hösten...
krister

Fast det gör många "fina" gardenceners också (gick på det själv innan jag visste bättre!)!!! mad.gif mad.gif mad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (mulle @ 17-08-2005, 12:49)
Något stämmer inte.
Bakker är vad jag har hört ett respekterat företag i centraleuropa - är det så att de har anställt rötägg för sin business i Sverige?
Kanske borde klagomål riktas direkt till moderbolaget? Eller åtminstone göra dem i Holland uppmärksamma på att det råder ett missnöje i Sverige.
De lovar ju upp till fem års garanti för sina växter (Jo, Kristerh, de säljer både perenner och buskar och träd) - är det bara bluff vad den svenska marknaden beträffar?
Mulle

I england verkar de vara lika usla det har varit en del liknande åsikter på det brittiska forumet på Gardenweb.

(+Mycket av ex. konsumentverkets kritik mot företaget är att de säljer växter utan att tala om ifall de är härdiga eller ej. Mycket av det de sålde när det gällde växter iallafall var möjligtvis härdigt nere i europa men inte här i Sverige så det är ju klart att folk blir besvikna när växterna inte överlever. Enligt de regler som finns ska det finnas uppgifter om hur härdiga växterna är när man säljer dem, dessa regler följer inte Bakker.)
kristerh
CITAT (stina @ 17-08-2005, 15:04)
Fast det gör många "fina" gardenceners också (gick på det själv innan jag visste bättre!)!!! mad.gif mad.gif mad.gif

Det var just dem jag menade wink.gif
krister
Anita S
Lökar är bakker bra och billiga på! Det är min erfarenhet i alla fall. Min mamma beställde hosta, 5-pack och nu två år senare är de ENORMT stora och fina. Men andra perenner är jag tveksam till...

Anita S
lolo
Angående hostan i 5-pack - kul att de var till belåtenhet för de har jag nyligen beställt! tongue.gif
Inga från Närke
Jag har köpt från Bakker och det som inte tog sig reklamerade jag och fick ersatt. Fick även 2 rosor som plåster på såret. Men jag skickar inte efter mera från dem sedan jag blev med här. Nu beställer jag från Odla.
Denna ros är från Bakker och den har jag haft i minst 5 år.
AndreasBlomquist
Jag har hittills bara beställt 1 gång från Bakker. Då köpte jag Hosta 'Halcyon', Astillbe samt Rosenstavar. Alla har tagit sig väldigt bra. Hostan har blivit riktigt stor redan i år och ser fram emot att kolla hur den ser ut nästa år.

Jag har laddat upp ett beställningsformulär fullpackat med tulpan- och narcisslökar som jag alldeles strax ska skicka iväg till dem. Jag hoppas att även den sändningen är utav samma kvalitet som den tidigare. smile.gif
Ewa L

Jag anser definitivt inte mig vara någon nybörjare på växter och har ganska bra koll på mig men har ändå blivit lurad två gånger av etablerade handelsträdgårdar.
I bägge fallen frågade jag om de inte hade någon växtbok jag kunde slå upp i (för självklart har åtminstone inte jag någon i fickan när jag är ute), men nej! Expediten var övertygad — och övertygande — över att just det gräset var härdigt. Men det visade det sig när jag kom hem att det inte var och dessvärre läste även gräset i min bok. tongue.gif

I somras gick jag på en nit igen. En Gypsophila paniculata x repens 'Festival'. Liten, låg, söt Brudslöja. Stod bland perenner, stod t.o.m. perenn på skylten. Och det är den säkert, men knappast i Sverige. Har redan satt upp även den på blåskontot även om vi inte ens har höst ännu.
kerstin z5-6
Gypsophila paniculata x repens 'Festival'.-Just festival har jag inte prövat men repens är fullt härdig i z5-6 laugh.gif laugh.gif
andas ut -men den måste som alla brudsjöljor ha väldränerat o inte så mkt vinterfukt -lägg på den en glasskiva i höstregnen smile.gif
Ewa L
Då får jag väl se till att hålla den borta från min bok. tongue.gif
Har absolut för mig att just 'Festival' står som annuell i Månssons "Perenner". Rapporterar till våren. biggrin.gif
Det med icke vinterfukt verkar stämma för 90% av mina perenner. (Har styvt 200.) Kanske glastak över hela trädgården. rolleyes.gif
Men när jag klarade Blå bergvallmo... Åtminstone 1 år.
Annie-72
Även jag har beställt från Bakker i år. Ett hundrapack med Balkansippor.. Det var blandade färger och jag hoppas de ska vara av god kvalité. Jag gjorde ju en beställning fr Rosenlust & EasyPlant i våras. Hade ångest hur länge som helst efter att ha varit här inne och sett vad ni beskrev men tillslut så tog de yttepyttebebisarna sig. Fast det är väl att överdriva att påstå att pelargonen Blue Sybil slulle vara blå... lila är väl mer överrensstämmande//Kram Annie som åter är tillbaka efter lååång internettime-out....
pejori
CITAT (Annie-72 @ 18-08-2005, 23:01)
//Kram Annie som åter är tillbaka efter lååång internettime-out....

välkommen tillbaka smile.gif smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon