Solstrålen
16-08-2005, 20:27
Jag skulle vilja odla kinesisk vitlök, dvs sådan där vitläken är hel utan klyftor. Den är ju mycket behändigare i köket tycker jag.
Går den att odla här och i såfall hur får man tag i smålökar eller vad som nu behövs?
Eva i Västerås
19-08-2005, 07:42
Sätt vitlöksklyftor i maj, så blir det lagom stora bollar till skiftet juli-augusti.
Det är ingen speciell sort, bara "ofärdiga" lökar. Man kan sätta dessa i jorden igen, eller lämna dom, så får man fina vanliga klyftade vitlökar året efter.
Min sibiriska vitlök ger massor av groddlökar i blomman. Sätter man dessa har man också fina "kinesiska vitlökar" året efter. Spar man dem ett år till har man jättefina stora lökar.
Solstrålen
24-08-2005, 09:25
Vilken sorts vitlök skall man använda. Den vitlök jag satt på våren har aldrig gett några klyftfria vitlökar utan det har snabbt blivit småklyftor.
Sibirisk vitlök var får man tag på den?
Eva i Västerås
25-08-2005, 09:20
Sibirisk vitlök är en sort som jag fått av min far som fått den av en bekant som komer från Tyskland. Hennes far satt i fångläger i Sibirien efter 2:a världskriget, och hade denna vitlök med sig när han kom hem.
Men det finns andra vitlökssorter som går i blom och ger groddlökar. Kolla hos Truedsson och de andra vitlökssäljarna.
Men SÅ fort brukar inte vitlöken klyfta sig. Visst, när man sätter den på hösten, men nog vill den väl växa till sig lite först? Om man tar den direkt det börjar bli ordentlig storlek på plantan, så borde det vara bollar.
Ingrid på Västkusten
29-08-2005, 09:53
Hej hopp,
Det beror på sort förvaring av vitlök innan sättning samt hur kallt det blir. Allt detta ger 'enhetsklyftan'.
Perrsonligen föredrar jag asiatisk vitlök med toppställning av frölökar då de har få men stora vitlökar. Sedan har det kommit en mkt behändig manick i köket som underlättar skalning - man rullar vitoöksklyftan :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.