Går det att övervintra hängpelargon och i så fall hur? Klipper man ner den innan förvaring, hur mycket ljus och vatten? Eller ska man bara ta sticklingar att ha till nästa år?
Hänger med på den här frågan! Jag
antar att man kan göra med dom som man gör med andra pelargoner. Mina blommar i massor så det vore synd att bara slänga dom senare.
Yin o Yang
17-08-2005, 07:46
Hoppas någon svarar, för jag skulle vilja övervintra årets hängpelargoner. De är ovanligt stora och vackra
Anki på Öland
17-08-2005, 08:44
Jag har övervintrat mina hängisar tillsammans med dom andra pelargonerna. En del mörkt, men då skall det vara svalt (5-8 grader). Sen har jag haft några inne i fönstret och då med extraljus. Behöver inte vara några jätteavancerade lampor. På något ställe har jag en golvlampa med lågenergilampa i alldeles över växten, en lampa som hänger i fönstret går bra, också med lågenergilampa i och på några ställen har jag satt fast gamla skrivbordslampor, sådana med små lysrör i, dom har jag hittat på loppisar. Det mest "avancerade" jag har är där jag rotat sticklingar under vintern, där har jag "monterat" upp en akvarieramp med lysrör. Den ligger löst på fönsterkarmen och gardinstången.
Så har det fungerat för mig i 2 vintrar.
Dom jag är rädd om tar jag en extra stickling på ifall.......
Anki