Full version: Petunia
Anic
Hej.
Jag har samlat ihop lite petuniafrön, men nu vet jag inte vad jag ska göra med dem. När ska man så dem, hur djupt ska man lägga fröna? Något annat som man bör veta när man driver upp dem?
Och jag undrar även hur djup man ska så penseer?

MVH Anic
Fenja
Lägg petuniakapslarna och låt dem torka så att de blir bruna, sedan kan du krossa dem och ta reda på fröerna. Förvara i ett kaffefilter till exempel. Räkna med att fröerna kan ge en helt annan färg och storlek på petunian, de är ofta F1-hybrider och får inte färgäkta fröer.
Så på våren när ljuset återvänt, eller lite tidigare under en lampa. Petuniafröer ska bara täckas med dett tunt, tunt jordlager.
Penséer vet jag inte, de kanske är ljusgroende...
Mvh
Fenja
Jeanette/västra götaland
Jag gjorde samma med både petuniafröerna och penséefröerna. Vet inte om det var rätt men resultatet blev över förväntan bra.

Jag sådde med lite jord äver och sedan lite plast med hål (som växthus) sedan var det bara att vänta.

Mvh Jeanette
pisanggoreng
Är petuniafröer rätt små?

Jag har för mig att de jag köpte i våras var "rätt" stora, men de jag nu hittar är rätt små... Minns jag fel bara..?
Fenja
Du minns nog fel Pisangoreng, de är yttepytte små!
Mvh
Fenja
pisanggoreng
Vad bra! Då är det rätt saker jag hittar... Tack. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon