|
andersen
17-08-2005, 08:41
Vi har pratat om sådana här olyckor förut här på forumet, och man måste ju ställa frågan hur är det möjligt att barn efter barn dör på ett sådant sätt? barn druknad i damm.
Hmm, det var lite torftig information,än så länge. Det enda som framgick klart och tydligt var juh att pojken avlidit. Var det på hans egen gård det hände? Var dom på besök? Kan vem som helst komma in på den gården och drunkna? Det saknas juh så mycket runtomkring för att man ska kunna ha en åsikt alls här. Tragiskt, det är det enda som jag spontant tycker, mycket tragiskt.
Fialotta
17-08-2005, 08:48
Inte nu igen...så himla onödigt...ska ju inte få hända tycker man
Här är lite mer info. http://sydsvenskan.se/skane/article115857.eceStackars föräldrar och systern som var med.
andersen
17-08-2005, 08:51
Reserv jag vet inte mera en det står i tidningen, men det sker allt för många sådana olyckor på något sätt så måste det för hindras, det kan vara staket runt dammar att hålla uppsikt över små barn mm jag säjer inte att det är någon som har falerat, utan att det får inte hända sådana olyckor tror att det är den barn nr3 som jag har läst om i år som har drunknat på ett sådant sätt.
kristerh
17-08-2005, 08:54
Kommer att tänka på tv4:s trädgårdsprogram där de gjorde en stor damm till en familj med små barn, barnet kunde knappt gå och dammen helt oskyddad, krister
I det här fallet fanns det tydligen taggtrådsstängsel runt om dammen som barnen hade klättrat över.
Undrar hur gammal systern är.
birgitek
17-08-2005, 10:11
Nu finns det ju en lag som säger att en pool el. damm djupare än 20 cm måste vara inhägnad alt. övertäckt med något som håller att gå på. Vet faktiskt inte vad man kan göra mer för att förhindra tragiska olyckor, kanske att tidigt lära barn riskerna med vatten. Birgit Ek
Zarah P
17-08-2005, 10:15
Men den första notisen var ju helt uppåt väggarna! Han lekte intill dammen och föll i? Ja... Men först klättrade han över ett stängsel. Det var trots allt en bevattningsdamm, och den var skyddad. Givetvis är det hemskt tragiskt att det hände, något annat säger jag inte, men jag tycker nog att man måste sätta det i perspektiv. Vi behöver bevattningsdammarna. Det var inte en trädgårdsdamm i en barnfamilj, som inte hängnats in. Lite skillnad är det ju ändå på damm och damm, tycker jag...
MrNorth
17-08-2005, 10:29
Har man hängnat in dammen så anser jag man gjort det nödvändiga! Sen är det faktiskt till syverne och sist förälderns ansvar för vart barnet springer... jag vet att det inte alltid funkar i praktiken, umgås mycket med barn själv... speciellt grannens småungar som brukar vilja komma och kolla när jag matar fiskarna i min damm. Men då står jag över den lille (hon är 3 år) hela tiden hon är vid dammen. De äldre killarna 6-7 är så pass stora så de kan ansvara för sig själva. Min damm är inte så stor heller, men djupa kanter.
Den dagen jag får barn skall jag täppa igen min nuvarande damm som ligger precis vid altanen och bygga en ny vid ena hörnet av tomten. Inte lika stor risk att ungarna springer dit.
/henrik
fruberglund
17-08-2005, 11:18
Jag reagerar nog på vad en 5-årig (eller 6, står olika) pojke gör ute och springer kl. 21 på kvällen utan föräldrars uppsyn. Ska inte ett sånt litet barn sova då? Om inte annat ska han väl inte få vara ute och springa omkring vid den tiden?
Finns ju annat att oroa sig för också som förälder t.ex. snuskiga gubbar osv, speciellt när det börjar bli mörkt/skymma ute.
Väldigt tråkigt är det dock ändå, är ju inte pojkens fel på nåt sätt heller, i den åldern är man väl inte riktigt medveten om vad som är farligt och inte...allt som är spännande lockar ju.
Ska man hägna in alla sjöar också? Vet man som förälder att det finns vatten i närheten så får man hålla koll...damm eller inte... Det är alldeles för många som tror att barna klarar sig själva eller att nån annan ser efter dem...bekvämlighet eller dumhet?...faan vet men det är ofta man ser prov på ren idioti... Var på ett LRF-arrangenang...typ 5-kamp med bollkastning osv...såg på håll ett par ungar stå och kasta pil...ca 3 och 5 år gamla....5-åringen kastar rakt mot 3-åringen som står bredvid tavlan flera gånger innan jag hinner dit och säger till...och det stod fullt med folk runtomkring och säkerligen fanns det nån förälder i närheten men INGEN såg....Skrämmande!!
kristerh
17-08-2005, 13:21
CITAT (fruberglund @ 17-08-2005, 12:18) Finns ju annat att oroa sig för också som förälder t.ex. snuskiga gubbar osv, speciellt när det börjar bli mörkt/skymma ute. Finns nog lika mycket gubbsnusk på dagarna  och tantsnusk oxså krister
kristerh
17-08-2005, 13:23
CITAT (Zarah P @ 17-08-2005, 11:15) Lite skillnad är det ju ändå på damm och damm, tycker jag... Fast det ger bra rubriker krister
 Det finns lag på att i tätbebygda områden skall det finnas staket runt dammar swimmingpoolar , men inte ute på landsbygden , eller gläsbebyggd område. Underligt
Bettson
17-08-2005, 14:22
CITAT (birgitek @ 17-08-2005, 11:11) Nu finns det ju en lag som säger att en pool el. damm djupare än 20 cm måste vara inhägnad alt. övertäckt med något som håller att gå på. Vet faktiskt inte vad man kan göra mer för att förhindra tragiska olyckor, kanske att tidigt lära barn riskerna med vatten. Birgit Ek har du någon aning om hur det måste vara inhägnat. Räcker staket runt tomten? Hur hägt staket måste det vara i så fall. Jag menar nästan alla baljor till dammar har ju ofta en djupdel på 80cm och en lägre sumpdel. i så fall är ju nästan varenda trädgårdsdamm olaglig.
 jepp, jepp det är olagligt om du inte bor på landet Då är det fritt fram?????
birgitek
17-08-2005, 14:28
CITAT (Bettson @ 17-08-2005, 15:22) CITAT (birgitek @ 17-08-2005, 11:11) Nu finns det ju en lag som säger att en pool el. damm djupare än 20 cm måste vara inhägnad alt. övertäckt med något som håller att gå på. Vet faktiskt inte vad man kan göra mer för att förhindra tragiska olyckor, kanske att tidigt lära barn riskerna med vatten. Birgit Ek har du någon aning om hur det måste vara inhägnat. Räcker staket runt tomten? Hur hägt staket måste det vara i så fall. Jag menar nästan alla baljor till dammar har ju ofta en djupdel på 80cm och en lägre sumpdel. i så fall är ju nästan varenda trädgårdsdamm olaglig. Nej, jag vet faktiskt inte men gissa att det måste vara så att ett mindre barn inte kommer över. När det gäller trädgårdsdammar tror jag det räcker med att trädgården är inhägnad, men som sagt jag är inte säker. Kanske någon annan som vet. Birgit Ek
Hur är det med alla pooler som finns i många trädgårdar nuförtiden? Inte är de inhägnade inte.
birgitek
17-08-2005, 14:46
CITAT (Rossi @ 17-08-2005, 15:32) Hur är det med alla pooler som finns i många trädgårdar nuförtiden? Inte är de inhägnade inte. Då måste de vara övertäckta med något som håller att gå på när man inte har tillsyn över poolen. Birgit Ek
CITAT (birgitek @ 17-08-2005, 15:46) CITAT (Rossi @ 17-08-2005, 15:32) Hur är det med alla pooler som finns i många trädgårdar nuförtiden? Inte är de inhägnade inte. Då måste de vara övertäckta med något som håller att gå på när man inte har tillsyn över poolen. Birgit Ek Jo, jo - så heter det ju. Men jag ser många pooler som inte är övertäckta mer än på natten. Kör de som äger poolen ut ärenden mitt på dagen så ligger poolen där öppen och lockande.
Bettson
17-08-2005, 15:02
Vad jag förstått så de dyra nergrävda poolerna har man motoriserat skydd på. Bara trycka på knappen när man inte vill bada längre.
Då är det nog stärre problem med dejättelika badbaljorna ( jag tycker inte de kan kallas pooler) som stär på gräsmattorna överallt. Hur täcks dom?
CITAT (Rossi @ 17-08-2005, 15:50) CITAT (birgitek @ 17-08-2005, 15:46) CITAT (Rossi @ 17-08-2005, 15:32) Hur är det med alla pooler som finns i många trädgårdar nuförtiden? Inte är de inhägnade inte. Då måste de vara övertäckta med något som håller att gå på när man inte har tillsyn över poolen. Birgit Ek Jo, jo - så heter det ju. Men jag ser många pooler som inte är övertäckta mer än på natten. Kör de som äger poolen ut ärenden mitt på dagen så ligger poolen där öppen och lockande. Det var faktiskt en sån olycka i somras. Det var förvisso en hund som drunknade, men det hade ju lika gärna kunnat vara ett barn. Efter vad som stod i artikeln, så var reglerna inte så självklara och tydliga när det gäller sånt. http://archive.corren.se/archive/2005/7/7/...2=1096984640-9&
CITAT (Bettson @ 17-08-2005, 16:02) Vad jag förstått så de dyra nergrävda poolerna har man motoriserat skydd på. Bara trycka på knappen när man inte vill bada längre. Inte på den nybyggda som jag tänker på. Där är vanlig presenning över på nätterna. Inget staket runt om. (Inte ens runt tomten.)
Bettson
17-08-2005, 16:04
Mina kompisar har en nedgrävd pool, 2 år gammal. Den sitter en motoriserad skyddspressening som skall hålla att gå på.
Tur va det för herrn i huset glömde att han byggt pool när han kom hem sent en natt efter en fest, så han tog genvägen över gräsmattan.
CITAT (Bettson @ 17-08-2005, 16:02) Vad jag förstått så de dyra nergrävda poolerna har man motoriserat skydd på. Bara trycka på knappen när man inte vill bada längre.
Då är det nog stärre problem med dejättelika badbaljorna ( jag tycker inte de kan kallas pooler) som stär på gräsmattorna överallt. Hur täcks dom? Menar du "kanibalbaljorna" dom dära i trä, dom har ett lock eller kraftig pressenning över sig, men dom är så höga så det syns inte nerifrån. Vad det gäller den här sista tragiska drunkningsolyckan så får man juh återigen fundera över hur folk uppfostrar sina barn. Sitter det ett taggtrådsstängsel så är det juh inte utan anledning heller, och som 6 åring borde man veta vad som är rätt eller fel i det läget. Tragiskt för föräldrarna att behöva lära sig en läxa på det här sättet.
lisselbo
17-08-2005, 19:46
Vi har en nedgrävd pool som vi har ett överdrag på när ingen använder den. Har man endast stängsel/staket runt om så har jag för mig att det måste vara minst 60 cm högt kanske 90 cm, minns inte riktigt. Vi täcker alltid över våran pool fast vi bor på landet.
Anki på Öland
17-08-2005, 22:05
Men alla plaskdammar och fontäner inne i städerna då? Där är ju ingenting övertäckt och inga staket runt. Anki
*Felix matte*
17-08-2005, 22:10
CITAT (Anki på Öland @ 17-08-2005, 23:05) Men alla plaskdammar och fontäner inne i städerna då? Där är ju ingenting övertäckt och inga staket runt. Anki Så vitt jag vet så ska man inhägna damm /bassäng om vattendjupet är mer än 20cm  men visst har väl fontäner på offentliga platser djupare än så  Sååå onödig tragisk olycka.
CITAT (MrNorth @ 17-08-2005, 11:29) Har man hängnat in dammen så anser jag man gjort det nödvändiga! Sen är det faktiskt till syverne och sist förälderns ansvar för vart barnet springer... jag vet att det inte alltid funkar i praktiken, umgås mycket med barn själv... speciellt grannens småungar som brukar vilja komma och kolla när jag matar fiskarna i min damm. Men då står jag över den lille (hon är 3 år) hela tiden hon är vid dammen. De äldre killarna 6-7 är så pass stora så de kan ansvara för sig själva. Min damm är inte så stor heller, men djupa kanter.
Den dagen jag får barn skall jag täppa igen min nuvarande damm som ligger precis vid altanen och bygga en ny vid ena hörnet av tomten. Inte lika stor risk att ungarna springer dit.
/henrik Du skulle kunna låta dammen vara kvar där du har den under uppsikt och bygger något runt den så att den inte går att komma åt för de små. Jag skulle känna det mer oroligt att han den en bit bort där man inte ser vad barnen hittar på även om den är byggd så att det skall vara omöjligt att ramla i. Ett alternativ är ju faktiskt att lägga igen dem tillfälligt med ett lock av något slag och när barnen blivit större aktivera den igen.
Inte sjutton har man väl staket runt dammen. Då förlorar den ju sitt värde. Folk får väl hålla ordning på sina ungar istället. Det räcker väl om man har hägnat in sin tomt någorlunda. Barn har inget på andras tomter att göra.
En swimmingpool är skillnad för en sån är till för att badas i så den kan jag förstå mer om man druttar i. Men där finns det poolskydd att dra över som håller att gå på.
birgitek
19-08-2005, 08:00
CITAT (ÅsaF @ 18-08-2005, 22:19) Inte sjutton har man väl staket runt dammen. Då förlorar den ju sitt värde. Folk får väl hålla ordning på sina ungar istället. Det räcker väl om man har hägnat in sin tomt någorlunda. Barn har inget på andras tomter att göra.
En swimmingpool är skillnad för en sån är till för att badas i så den kan jag förstå mer om man druttar i. Men där finns det poolskydd att dra över som håller att gå på. Tycker att du tar i , visst vore det väl fruktansvärt om ett barn skulle förolyckas i din damm. Enl. lag är dammägaren ansvarig för alla olyckor som händer i och vid dammen om den är djupare än 20 cm. Vet inte exakt vilka skyddsåtgärder som krävs, kanske räcker det om trädgården är ordentligt inhägnad. Birgit Ek
Bettson
19-08-2005, 08:11
CITAT (ÅsaF @ 18-08-2005, 22:19) Inte sjutton har man väl staket runt dammen. Då förlorar den ju sitt värde. Folk får väl hålla ordning på sina ungar istället. Det räcker väl om man har hägnat in sin tomt någorlunda. Barn har inget på andras tomter att göra.
En swimmingpool är skillnad för en sån är till för att badas i så den kan jag förstå mer om man druttar i. Men där finns det poolskydd att dra över som håller att gå på. Jisses, vilken helomvändning du kommer att göra när du själv får barn. För du har väl inga nu?
MrNorth
19-08-2005, 15:28
Att bygga en ny damm vid ena hörnet har jag länge velat  När jag skaffar barn får jag dessutom en anledning  Jag ska bygga den med trädäck runt omkring samt en grind man måste öppna för att komma till dammen... övriga vägar ska vara "spärrade" av buskar osv svårt att förklara utan bild  men hellre ingen damm alls än en övertäckt eller inhägnad (med stängsel) /henrik
CITAT (MrNorth @ 19-08-2005, 16:28) Att bygga en ny damm vid ena hörnet har jag länge velat  När jag skaffar barn får jag dessutom en anledning  Jag ska bygga den med trädäck runt omkring samt en grind man måste öppna för att komma till dammen... övriga vägar ska vara "spärrade" av buskar osv svårt att förklara utan bild  men hellre ingen damm alls än en övertäckt eller inhägnad (med stängsel) /henrik Och hur högt ska staketet och grinden va´för att inte barnen skulle få för sig att i ett obevakat ögonblick att klättra över? För barn, det är det snabbaste som finns
CITAT (Reserv @ 19-08-2005, 17:21) Och hur högt ska staketet och grinden va´för att inte barnen skulle få för sig att i ett obevakat ögonblick att klättra över? För barn, det är det snabbaste som finns  ja gisses vad fort det går min son var inte gammal när han lärde sig klättra över grinden i trädgården på ett ögonblick var han över och borta vid den traffikerade genomfartsleden hade han inte stoppats av en affärsinnehavare, kunde det gått riktigt illa då satt vi båda ute i trädgården och ändå lyckades han smita så snabbt går det
CITAT (Bettson @ 19-08-2005, 09:11) CITAT (ÅsaF @ 18-08-2005, 22:19) Inte sjutton har man väl staket runt dammen. Då förlorar den ju sitt värde. Folk får väl hålla ordning på sina ungar istället. Det räcker väl om man har hägnat in sin tomt någorlunda. Barn har inget på andras tomter att göra.
En swimmingpool är skillnad för en sån är till för att badas i så den kan jag förstå mer om man druttar i. Men där finns det poolskydd att dra över som håller att gå på. Jisses, vilken helomvändning du kommer att göra när du själv får barn. För du har väl inga nu?  Nix och jag tänker inte skaffa några heller. Sen har det hänt att barn drunknat i en vattentunna med. Tycker inte det skulle se fint ut med en damm med staket. Då är jag hellre utan damm. Förresten så har jag nog aldrig sett nån damm med staket heller.
zaaritha
19-08-2005, 22:47
Man måste ju skydda barn vid dammar!! Självklart!!
CITAT (zaaritha @ 19-08-2005, 23:47) Man måste ju skydda barn vid dammar!! Självklart!! Japp. Genom att följa med barnen om de är i närheten av en damm och lära dem att de kan trilla i. Större barn brukar ha hjärna att förstå det men mindre barn måste man ju se efter.
zaaritha
19-08-2005, 23:26
Ja--det är ju självklart!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|