MrNorth
17-08-2005, 10:43
Jag planterade förra året ett japanskt körsbär och ett äppelträd (birgit... nånting)
Det som träden har gemensamt är att de ser allmänt ledsna och sega ut... båda fick blad denna våren ,men sen hände det inte så mycket mera... inga blommor och de har inte växt nånting. Kan problemet vara för liten grop? Min tomt består av 10 cm "matjord" samt 50 cm ren packad lera (fyllnadsmaterialet) som man behöver spett för att ta sig igenom. Groparna är ca 60 cm i diam samt 50 cm djupa. Ska jag byta jord till nåt bättre? Jag använde den tunga lermatjorden jag har blandat med lite mylla. Vågar jag plantera om träden nu de har stått sen förra våren. Gödning kanske?
Fråga 2: Jag köpte igår en pinus mugo, och den hade rejält med rotsnurr... vad ska jag egentligen göra med den då? Jag har tänkt plantera den i plantjord blandat med lite sand och mylla.
MVH
Henrik
Om du planterat dem utan att klippa i, eller reda ut rotsnurret så kan det vara ett skäl till dålig tillväxt. De liksom stryper sig själv med rötterna. Jag klipper alltid en kors i botten och upp på sidorna innan jag planterar växter med snurrade rötter.
Mvh
Fenja
Bengt i Särö
17-08-2005, 23:43
Hej Mr.Norht.
Du får inte tvinga någon växt ner i styv lera eller tillplattad fylle.
Gå andre vägen istället,fyll på jord inte ner i leran,det är det största
felet som förekommer särskilt med nybyggda hus.
Hälsningar
Bengt i Särö
De borde ha satt lite fart i år om de planterades tidigt förra våren. Men blom får man vänta på till dess de etablerat sig väl och blivit könsmogna.
Som du beskriver jorden är den problematisk för fruktträd. En sådan jord håller fuktighet mycket länge, är kall och trögstartad på våren. Gräver man gropar blir det en liten avdunstningsyta (uppåt) och vatten rinner ned i den lite porösare jordmånen man skapat, och står kvar där som en tvättsvamp. Vanlig orsak till at unga nyplanterade träd står och stampar för att sedan dö.
I en sådan jord skulle jag ha grävt brett. Först ca 50 cm djupt ungefär så brett som du redan grävt, och därutöver 1,5 meter brett ett spadtag djupt. Växtbädden är alltså lite djupare i mitten, och sedan flackare. I en sådan växtbädd kan vatten som rnner in i den avdunsta bättre.
I botten av växtbädden skulle jag lagt 20 cm dräneringsgrus. Var det mycket lerfuktigt i marken skulle jag dessutom ha gjort en dräneringsanordning. Går att göra med smal dikesgrävning som sluttar ut från bädden som man fyller med sten och sedan sår räsmatta ed på. Låter krångligare än det är!
I hela växtbädden skulle jag blandat befintlig ler och jord med grov sand, grus och mull av något slag (kompost, kogödsel mm) och när jag satt ned träden skulle jag fyllt upp så att de hamnade på en ganska hög kulle, dvs ca 20 cm ovanför markytan. På detta sätt behöver de inte stå med "näsan" i den våta leran, de får istället sträcka sig ned i marken de första åren. Och dessutom så vanar jorden i en kulle snabare på våren, och det tycker unga fruktträd om.
Om det räcker nu med att vidga dina växtbäddar eller om du gör bättre i att gräva upp och om träden går inte att avgöra om man inte ser dem. Men står träden i samma marknivå som öriga marken eller tom har sjunkit ned är det självklart: Plantera om dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.