Full version: Lamp-fråga
Samot
Hej!

Nu har jag installerat 400w hpsen i förrådet, nu är frågan hur mkt den ska vara på. Som det är nu kör jag den hela tiden dygnet runt, men det kanske är dåligt för vissa växter. det växter som står under den är
Gurka
tomat
melon
basilika
oregano
blomkål
broccoli
och lite mer...

Jag är självklart ute efter optimal tillväxt, bör jag ha natt några timmar också då? tex köra 18 timmar ljus och 6 timmar natt eller något liknande?
Åsa, mälardalen zon 2
De måste ha natt, växterna måste vila de mår inte bra av ljus 24timmar per dygn.

Du bör nog åtminstone ha en natt som är runt 8 timmar lång.

Det är inte bara ljuset som ger optimal tillväxt allt annat runt om måste också stämma, temperatur, näring, luftfuktighet mm.
Samot
ja det var så jag tänkte tack så mkt för svar!
jag testar med 8 timmar då
Åsa, mälardalen zon 2
Kan även tillägga att långa dagar kan få motsatt effekt. Vissa växter går i blom när det är långa dagar = de kan vara små och har bara några få blad men ändå kommer det en blomma, vilket kan göra att växten stannar i tillväxt. Ex. Asiatiska kålväxter och spenat som man odlar för bladens skull kan gå i blom och då slutar de växa och producera blad då brukar det ofta bara vara att slänga plantorna och så vid en bättre tid.

Jag är lite osäker på blomkål och broccoli, jag vet tyvärr inte om en lång dag kan göra så att de slutar växa och sätter blom istället. De andra växterna tror jag inte påverkas så enormt mycket av om det är lång eller kort dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon