Nette
Hej!
Nu har jag sått fröer så att jag storknat. wacko.gif Ändå är jag inte klar för jag behöver fler krukor. Är det fler som sått och vill byta av det som blivit över?
sanna
Absolut!

Jag har lite av varje...främst grönsaker, ska vi bara slänga ned det i ett kuvert och få oss en liten trevlig (?) överraskning när vi öppnar, eller?

Sanna rolleyes.gif
Nette
Ni som vill byta fröer kan sända frölista till mig så skickar jag min i retur. Sen kan vi göra ungefär som Sanna föreslår. Men bestämma ett antal och sedan skicka så vi slipper kopior. Jag har både blommor och grönsaksfröer så den som vill kan ha önskemål om det ska skickas blommor eller grönt.
sanna
Okey!

Ska vi göra som så att vi skriver sort, latinska namnet + fabrikat?
Något mer som kan vara av intresse? Hur mycket man har av det?

Äsch, inte vet jag, inte...
Blyg och oerfaren fröbytarnovis sleep.gif

PS. Orkar inte sammanställa någon frölista ikväll, tror jag...återkommer imorgon! ds.
sanna
JAPP!

Nette, då har jag skickat dig en lista på mina fröer!

Är det någon annan som vill vara med i vår lilla fröbytarcirkel, hör av er så skickar jag en lista på vad jag har. Kul vore om vi kunde köra "blindbyte" som vi diskuterade...ja, ja..en annan har ju så enkla nöjen och är road av så lite... rolleyes.gif Byta fröer - helt enkelt jättespännande! smile.gif

Här går just en av mina favoritfilmer på tv : fyra bröllop och en begravning, men jag räknar fröer i stället och vältrar mig i trädgårdsdrömmar...

Och utanför fönstret råder midvinter här i Stockholm. Tung, djup, blöt snö trycker ned modig tulpan och krokus. De omsorgsfullt (och konstnärligt) planterade penséerna har gått till de sälla jaktmarkerna...

- Tji fick ni, för att ni vågade sticka upp!
Det är vintern som gäckas nu, inte vintergäcken!

Sanna rolleyes.gif
Nette
Tack för din lista. Igår kände jag mig 'lite' hängig idag har förkylningen slagit till ordentligt. Så jag har sett filmen fast jag sett den förut. Lista är på väg sedan nedbäddning direkt.
aopen14
Hej!

Det blir ALLTID frön til overs, några gonger ochså ganska så mycket.
Jag fick et tips en gong. Putt dom i frysaren. Nu har jag frön som jag kjöpte for 5 år sedan och dom gror fint. Kanskje er det något lägre spiringsprosent, men det gör inget.
Fröna tror det er vinter när temperaturen er låg. Pakk dom godt inn og legg dom i en plastlåda.
(Ursakta stavningen, jag er norsk!)
Man sparar mycket pengar, og det er bare å komplettera samlingen varje vår.
Min frysare ligger på -22 grad. C.
Nette
Jodå jag sparar allt fröer jag också. Speciellt många grönsaksfröer kan sås efter flera år. Men en del sorter kanske man av olika anledningar inte vill så igen. Och då är det ju toppen att kunna byta till sig andra sorter. Nu har jag bytt till mig en del som jag funderat på att köpa men valde bort till förmån för annat så nu blir det till att avsätta en liten extrahörna i landet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon