Full version: Kantnepeta steril?
Spice Girl
Jag köpte en fröpåse från en av våra större svenska fröfirmor med kantnepeta (Nepeta x faassenii) som på påsen också anges vara synonymt med kattmynta. Förvirrad blev jag när jag tittade i Den nya nordiska floran av Mossberg/Stenberg. Där sägs kantnepeta och kattmynta vara skilda arter, och dessutom skriver man att kantnepeta (Nepeta x faassenii) är steril?! Mina fröer har då grott så snällt - men vad är det om det inte är kantnepeta?

Kan någon botanikkunnig person reda ut begreppen?
stina
Jag har också sått kantnepeta (enl påsen) och det har då grott som attan..
mulle
Kantnepeta självsår sig ju också. Kanske avser de något annat med ordet steril - finns det någon ordlista i boken?
Kantnepeta, nepeta fassenii, heter catmint på engelska och det spökar ibland översatt till svenska.
Men den kattmynta, som gör vissa katter galna, heter, så vitt jag minns rätt, nepeta cataria.
Mulle
Ophelia
Den är ruggigt lätt att föröka med sticklingar oxå. En ren fröjd om man ska ha många plantor snabbt. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon