Full version: Nu är det krig
Anita S
I går kväll kom jag på dom... På sista tiden har kaninen och marsvinen ätit så mycket pellets. Igår kväll när jag gick en snigelrunda, så satt det en snigel i pelletsskålen och en var utanför buren, på väg in! Det är nog därför som kaninen har varit lite tuffsig i pannan sista tiden (slåss om maten med sniglarna). Jag kan plocka 200 en kväll. Men sista tiden har jag varit ute morgon och kväll, så det blir 20- 30 varje tillfälle. Idag köpte jag snigelfritt och strödde ut på de mest kritiska ställerna. Men hur många korn måste en snigel äta för att bli mätt och dö?
Det är svårt att vilja ha prunkande fyllda rabatter överallt, när sniglarna bor mitt i. Jag anla en ny, stor rabatt, på gräsmattan och det tog bara 1 månad för sniglarna att hitta dit!

Anita S
bikiv
Det kanske är det ultimata snigelmedlet att locka fram dem med pellets?

Gjorde en annan observation: vi brukar lägga ut brödsmulor på grusgången till fåglarna. Nu har vi vid flera tillfällen sett att det lockar till sig sniglar.
Även på dagtid i torrt, varmt och soligt väder. Dom verkar älska bröd. Ska försöka strö ut brödsmulor i rabatten, kanske dom föredrar det isf dom gamla vanliga växterna?

Iaf mycket billigare än SnigelFritt. Fast av bröd dör dom ju inte så då gäller det att passa på och plocka alla framlockade sniglar!
mollys_matte
Myskankor hjälper mot mördarsniglar ;0)

De käkar upp sniglarna nämligen, är väl bara typ två sorters ankor som äter dem, men det är ett tips!
i tyskland finns det "ankuthyrning" så där kan man hyra ankor som kommer å käkar sniglar i ens trädgård.
men har man möjlighet så kan man ju skaffa sig ett par, det hjälper! (Fast de är grymt fula)
noora
CITAT (mollys_matte @ 18-08-2005, 11:43)
Myskankor hjälper mot mördarsniglar ;0)

Hur tar man hand om myskankor? Vad behöver de? Bor de ute året om?
jåj
Det myskankorna lämnar eftersig är inte roligt att trampa på, men äter de mycket så måste något komma ut också!

Kände några som hadde, ett litet hus (hundkoja) vatten pellets.
Till vintern slaktades de påföljande år var det inte aktuelt med Myskankor.

JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon