pisanggoreng
Hej,

Min granne har de här skönheterna i trädgården:

Jag tycker de är otroligt stiliga, men varken jag eller grannen vet vad det är. Jag har blivit lovad fröer av den till hösten, och undrar alltså dels vad det är för växt och dels hur jag ska göra med fröerna.

De blommar länge och villigt, och det är en perenn.

(De är så stilliga att jag är villig att bereda dem en egen rabatt om det skulle krävas biggrin.gif )

Tack på förhand.
Ophelia
Ser ut som sommarmalva (Lavatera Trimestris). Möjligtvis "Silver Cup". smile.gif
pisanggoreng
Tack för svaret. Har nu kollat runt på lite bilder på sommarmalva, och likheten är stor. Men jag är nästan säker på att detta är en perenn, och det är väl inte sommarmalva..?
Immix
Tycker också att det ser ut som sommarmalva och så vitt jag vet är den ettårig. Kanske den frösår sig lätt?
pisanggoreng
Ni har förmodligen rätt. smile.gif
Surikat
Jag har samlat frön från sommarsalva några år och planterar fröna på våren. Och de små liven gror och bildar vackra blomemr på ett så okomplicerat sätt att mina amatörögon tåras.
Ophelia
CITAT (Surikat @ 20-08-2005, 09:15)
Jag har samlat frön från sommarsalva några år och planterar fröna på våren. Och de små liven gror och bildar vackra blomemr på ett så okomplicerat sätt att mina amatörögon tåras.

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Ja de är så vackra. Ser så känsliga ut men är riktiga survivors smile.gif
Kajsa

Har en bild på denna, ettårig Sommarmalva, har också sparat frön och det var inga problem få upp dom. Den perenna Rosenmalvan som liknar denna kan bli nästan ogräslik, självsår sig.
pisanggoreng
Oj, vad tjusig! smile.gif

Sådana måste jag ha i massor till nästa år.
pisanggoreng
Idag har jag fått frö från grannen smile.gif

Sår ni direkt på platsen eller förkultiverar ni inne?
Surikat
Jag sår på plats. Funkar bra i min smäcklera. Verkar gilla relativt fuktigt, förra året blev de groteskt höga, 1-1,2 m. I år litet lägre (och mer lätthanterade). Blommar fortfarande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon