Sådde salladsblandning denna sommar men är inte nöjd. Tycker att salladen blev besk. På Gröna rum ikväll nämnde de någon asiatisk sallad som ej skulle bli besk. Någon som vet vilken sort det kan ha varit eller har tips om annan sallad som inte blir besk???
Ophelia
17-08-2005, 20:02
Jag gillar romansalladen. Den blir ganska kraftig och klarar sig bra i landet.
mayababy
17-08-2005, 21:00
Håller med Ophelia, är ingen salladsälskare just för att jag tycker de flesta sorterna blir beska, men romansalladen är fin!!!
Isbergssallad är inte besk. Men ALL sallad blir besk om man låter den torka ut.
Mvh
Fenja
Tycker inte att den borde ha kunnat torka ut så som det regnat här...

Jag ska nog prova romansalladen nästa år då!
Ophelia
18-08-2005, 05:42
Tycker faktiskt romansalladen är väldigt tolerant mot torka (egen erfarenhet). Sedan är den ju rolig då man kan binda upp den och få väldigt frasiga och mjälla innerblad. Den är inte så groovillig vid varmare temperaturer. Finns in olika modeller och farianter. I år har det blivit Little Gem och Freckles. Den tycks inte heller bli så tråkigt snigelangripen.
Eva i Västerås
18-08-2005, 10:31
Min favoritsallad, speciellt torra somrar, är Runåbergs plocksallat "Black seeded Simpson". Den klarar torka bra, och blir inte besk fast den börjar stocklöpa, inte förrän blomknopparna börjar synas. Såna här blöta somrar klarar den sig faktiskt sämre. De tunna bladen verkar vara snigelfavoriter. Så jag sår lite olika sorter. BSS ifall sensommaren blir torr, och så Runåbergs sallatsblandning "Saladini"som alltid ger något oavsett väder.
Pfaffan
19-08-2005, 15:12
Det var svårare än jag trodde att odla sallad. Den måste få mycket vatten och mycket näring för att inte bli besk.
Jag gjorde mina första försök på egen hand i år, och hade en låda på balkongen med olika sorter och ruccola både där och i krukor i köksfönstret... de jag odlade inne och som aldrig torkade upp blev jättegoda, men de på balkongen mer tveksamma även om jag försökte dalta med dem.
Mina planer för framtiden är alltså att odla mild och god ruccola som krukväxt inomhus från sen vinter till sen höst - misstänker att resten av året är för mörkt här i Umeå. Övriga salladssorter köpes på ica, och balkongen ägnas åt andra saker nästa sommar.
/Pfaffan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.