caprifol
Jag har år efter år försökt få en fin dahlia-rabatt men de har blommat mycket snålt och sent. I år trodde jag att det skulle lyckas för plantorna jag satte ut i början av juni var mycket knubbiga och fina. Jag har alltså vinterförvarat knölarna och dragit upp dem inomhus.

I och för sig är väl allt ganska sent denna dåliga sommar - men inte förrän nu har några kaktusdahlior gått i blom. 3-4 andra plantor (som fortfarande ser livskraftiga och friska ut) har inte ens knoppar. Jag bor i Stockholmsområdet, rabatten ligger i söderläge och jorden är bra.

Jag trodde dahlian var ganska lätt men tydligen inte. Tacksam för alla råd - innan jag ger upp helt.
Inga från Närke
Kolla på denna adress:
http://www.onestep.se/garden/html/dalior.html
kanske kan ge lite tips. Sök på dalior på nätet så får du upp massor.
Kajsa
Har haft många dahlior genom åren, att dra upp dom inne när man bor i Sthlm tycker jag är att krångla till det, gräv ner knölarna i slutet av april i rabatten, då blir dom inte långa och gängliga, se det som en sensommar/ höst blomma, det är efterrätten innan frosten kommer. Jag vräker på med gödsel varje vår, en regnig sommar klarar dom utmärkt, blommorna sprutar fram ändå. Dahlior är det friskaste man kan ha, får aldrig sjukdomar. För varje år som går blir dom större och vackrare.

Dessa har jag haft på samma ställe i 22 år, en regnig sommar slår dom i taknocken. Till den grupp jag har här gräver jag ner minst 50 l gödsel varje vår, fem stora dahlior. Har köpt till ett par mindre vita i framkanten sista åren.
caprifol
Inga från Närke - tack för tips!

Kajsa - Underbara dahlior - det är ju så´na jag vill ha! OK - jag får se dem som riktiga sensommarblommor. Det är lite synd att de kommer så här sent för då är det "bara grönt" större delen av sommaren. Tack för svar o härlig bild.

caprifol
Kajsa
Glömde säga välkommen till oss på Odla.nu biggrin.gif
Det är det som är så härligt med dahlior, när mycket börjar bli lite trist så tar dom fart och blommar ända tills frosten tar dom, alltid vemodigt, men får vi en varm höst prunkar dom länge.
bikiv
CITAT (Kajsa @ 18-08-2005, 17:42)
Har haft många dahlior genom åren, att dra upp dom inne när man bor i Sthlm tycker jag är att krångla till det, gräv ner knölarna i slutet av april i rabatten,

Jättevackra Dahlior!

Hur förvarar du knölarna under vintern?
Kajsa
Har dom på golvet i garaget som är ca 2-5 grader. Jag skakar aldrig av jorden runt knölarna ( även om det alltid står det ) utan låter mycket jord vara kvar och lägger dom i svarta sopsäckar och rullar ner kanten. På mindre knölar gör jag på samma sätt, men har dom i öppna stora plastburkar och proppar på torvmull, så dom inte torkar så hårt. Det händer att jag sätter spaden fel när jag gräver upp dom på hösten, att man delar någon knöl i ytterkanten, men det har aldrig hänt att dom fått röta eller andra sjukdomar för det. Tycker många dahliar råd i tidningar är överdrivna. Friskare blomma finns inte.
lilla mamma
kajsa och caprifol, vilka dahlior har ni?
Själv har jag dragit upp halskrås från impecta fröer 2004 som blommar för andra året.
Kajsa
Mina gamla dahlior har jag sedan länge slarvat bort namnen på, barnen var små när dom köptes, ungarna var viktigast då, jag skyller på det. Men är det någon som vet, Sylvia hjälpte mig förra året med en av mina sorter som heter Jessica. Men andra har jag namn på i mitt album.
Men jag är mest svag för Kaktusdahliorna som blir jättestora.
caprifol
lilla mamma:
Jag har gula kaktusdahlior (även mina favoriter) som nu har massor av blommor. De fullkomligt exploderade i blom just när jag klagade över hur snålt och sent de blommar.
Så har jag en som heter Crazy Love (ny för i år, har knoppar nu så jag vet inte riktigt hur den kommer att se ut). Yasja heter en dahlia med en underbar fylld rosa-vit blomma. Den köpte jag förra året via denna sajt men i år har den inte en enda knopp.
caprifol
marie i Tierp
ett litet smakprov på årets dahlior.
Alltomtradgard.se
lilla mamma
Suck
Nu måste jag installera kameran såjag också kan skryta lite.
Jag är stolt att överhuvudtaget ngt öerlevde, jo jag sparade fröer från förra årets dahlior och har nu plantor med knopp i som ska bli spännande att se vad det blir.

Vill ni byta i höst är jag intresserad
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon