godivaex
Hej

Jag påbörjar härmed min första sommar med egen fantastisk balkong och känner hur jag vill pröva att odla lite. Min balkong kommer att vara jättesolig och varm (sol från 12.30 fram till sen kväll) och jag vill har tips på växter/blommor som tål mycket och stark sol och uttorkning. Eftersom jag inte är så jättehändig, vill jag ha lättskötta blommor som tål mycket stryk. Jag har fått två tomatplantor samt en gurkplanta av en kompis och jag hoppas att jag lyckas hålla de vid liv. Frågorna är:

1. Bra blommor/växter att ha.
2. Vilka/Vilken blomma skulle kunna passa till en ampel?
3. Går det att ha luktärter under det enda skuggiga räcket?
4. Går örter/lavendel bra?

Tack på förhand
Godi
Åsa, mälardalen zon 2
I soligt läge brukar örter gå bra. Även växter med silvrigt och ludet bladverk brukar vara torktåliga. Pelargoner brukar också vara ganska tåliga.

Det viktigaste när man odlar på solig balkong är att ha rejäla odlingskärl, gärna med bevattningsinsats. Har man det kan man odla de flesta sommarblommor. Fuchsior brukar dock inte bli så bra i soligt läge de vill gärna stå mera skuggigt.

Hängpelargoner tycker jag alltid brukar fungera i ampel på en solig balkong men ampeln bör vara rejäl gärna åtminstone 5 liter ifall man inte har möjlighet att vattna flera gånger per dag, det finns så stora amplar också med bevattningsinsats.

När det gäller Gurka och tomat bör nog krukstorleken vara runt 15-20 liter.

I en liten kruka torkar det ofta upp för snabbt, det kan bli hett på en solig balkong.
Annki
Hej! Jag har en likadan balkong! Sol från 13.30 - solnedgång. Gassande!! I spaljeer på sidorna odlar jag rosenböna, ipomoea crimson och luktärtor. I "varmlådorna" som står på fönsterblecket längst in börjar jag med sallad i april coh fortsätter med fattigmansorkidé, lågväxande solrosor och linaria när salladen ätits upp. Ja. dvs jag sår allt samtidigt i april. Sen tar blommorna över när salladen är slut.

I stora krukor på golvet odlas tomater, chili, rosmarin, änglatrumpet och lavendel. Och på balkongräcket är det penséer på våren och sedan pelargoner i massor på sommar och höst.

Det går åt vatten när det är augustivärme, annars funkar det rätt bra om man har djupa kärl. Och blir det för hett, åker parasollet upp till skydd för växterna.

Lucky you! Du får en djungel du också, om du väljer rätt växter! wub.gif
Kana
Mmmm, du är i precis samma situation som jag då! Ny stor balkong med massor av sol och fingrar som kliar av odlingslust. Sjalv har jag satsat på alldeles för mycket växter... men idag köpte jag en fröpåse med japansk humle som jag hoppas mycket på. Kolla in min hemsida för att se vad jag har tänkt mig och hur det går med mina planer. Mmm, och rädisor och lavendel och lager blev det idag också... hur ska detta gå egentligen wacko.gif

K.
godivaex
Tack för era svar!

Jag har idag inhandlat tre slävbevattnande blomlådor och en påse lågväxande luktärt. Det ska bli mycket spännade om det blir något av det här projektet!

Godi
Jenny E J
Hej

Petunia, Hängpetunia verkar tåla allt stekande sol och värme. de klarade förra sommaren utmärkt, kunde se halvdöd ut, massor av vatten, sedan reste de sig och blommade överväldigande, blev nästan meterlånga rankor. Det finns många färger, till och med doftande varianter. Samplanterade med lobelia som dock är känsligare för torka, kanske skulle provat krasse som gillar sol, tål torka hyfsat. Om du vill ha något exotiskt prova afrikask lilja, vill ha sol o varmt vill dock ha näring och vatten men inte så ofta, brukar skvätta på när jag kommer ihåg det. Sätt succulenter i kruka om du tänker glömma bort dem helt. olika sorter i låga vida krukor täckta med vackra stenar/marmorkross, kan bli som konstverk.
biggrin.gif
godivaex
Hej

Inte trodde jag att odling kunde vara så här beroendeframkallande! Jag satte krasse och luktärt för drygt en vecka sedan och de har kommit upp! Jag går och kikar där varje dag i hopp om att det ska ha hänt något nytt... Det är jättekul!

Godi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon