Köpte en New Dawn , barrotad, i våras. Den har växt så in i norden. Problemet är att det inte är N D. Bladen är gröna o blanka men bladnerver o skaft är röda. Dessutom har den inte en knopp. N D blommar ju på årsskotten!! Är det någon som törs gissa vilken ros det är , den har vuxit över 2 m .
Mvh
Elisabet
Nu måste jag gå ut och kika på min New Dawn som också sattes i våras, den har ganska nyligen börjat blomma men det blir inte många. Toppen av en del skott är rödbruna och alla taggar är rödbruna/ röda stora och grova. Blanka, läderartade blad, den är nog mer än 1,5 m. Ingen aning om din ros kan vara någon annan, du får se när den blommar, det är inte säkert man får blommor första året, eller kommer dom i höst. Allt är lite sent i år.
Hoppas att det är så! Jag har redan en New dawn men den har mörkare blad o inte det röda vid bladskaft o nerver- men den står å andra sidan lite mörkare! Köpte nämligen 2 clematis - en på varje sida- som var tänkta att matcha, Rubra o Hagley hybrid- inte kul om det blir alldeles galet med färgen. Inga knoppar syns iallafall.
Tack för ditt svar!!
MVH
Elisabet
fiffigafrun
23-08-2005, 12:16
Kanske är det en Praire Dawn ni fått istället? Det fick jag när jag ville ha en New Dawn. Hade en till och såg att bladverket var helt olika. Gillar New Dawn bättre men den tvärdog här i våras o Prarie Dawn lever o frodas för fullt så det var väl lika bra eg.
Vad är det för färg på Praire Dawn? Har inte hört talas om den. Att det är en klängros förstår jag.
för övrigt växer mina klängrosor fortfarande men de äldsta bladen börjar gulna o falla av. Är det fler som har det så?Kanske beror på att jag har ganska sandig jord. Har dock vattnat rejält uner torrperioderna! Tycker jag!
MVH
Elisabet
kerstin z5-6
26-08-2005, 18:56

Såhär ser P dawn ut

Den tillhör de kanadensiska " Explorer rosorna
Den ser ju fin ut! Har jag tur så- den blommar alltså på fjolårsveden? Min har fortfarande inga knoppar men växer lite ännu-har vuxit över 2 m i sommar ( en ranka). Friskt bladverk!!
Tack för titten, Kerstin!!
MVH
Elisabet
kerstin z5-6
27-08-2005, 17:48
nej -den har den goda smaken att blomma på både fjorårs samt årets skott
Därav så passande för kallare klimat som klätterros -

Däremot är det mkt vanligt att man inte ser blommor år 1 alls, på nyplanterade rosor- oavsett sort
De rotar sig sas

År 3 -då ser man hur de verkligen kommer att arta sig
Tackar för svar! Då kan det ju vara en New Dawn trots allt-även om min andra N D blommade bra redan första året. Den här kom i jorden lite sent- en reabuske. Vattnar du dina rosor lika mycket än? Hur hinner du?
MVH
Elisabet
kerstin z5-6
30-08-2005, 18:32
Här kom det 16 mm förra veckan! Innan dess var det lite småskvättar o en rejäl kur fö ca 3 veckor sedan så vattningen slipper jag inte! Varmt har det ju varit i flera veckor nu!
Vackra rosbilder i trädgårdsprat. Har kollat igenom o beundrat!!!!
MVH
Elisabet