Boost
Hej!

Jag äger ett Café med en liten mysig innergård, men
har fått massa kryp och insekter. Vilket har bidragit att
gården inte blivit så mysig längre.

1, Det finns sniglar som klättrar på väggarna (med skal,
och även bruna) som har ätit upp alla mina växter.
Har använt salt, och Snigelfritt medel. 70% av dem är nu borta.

2, Sedan finns det massa myggor som cirklar runt precis under
ett träd (samma ställe varje dag, vet ej vad det är som
lockar dem till precis samma ställe). Trädet är relativt stor, men
myggorna vimlar under just samma grenar varje dag.

3, Döda insekter på bordet varje morgon jag öppnar Caféet.
Insekterna liknar geting, fast en aning mindre i storleken. Färgen
kan vara från blåa, lila och gula. Samma insekter flyger omkring
löven och grenarna.

4, Jag ser ibland en del små larver (gröna) hängade från trädet
med genomskinlig tråd. De stiger och sänker sig ner då och då.

5, Myror som klättrar upp för trädet via roten. Har använt
Myrmedel mot dom.

6, Spindlar (små och stora) hängade runt dörrar.

7, "Pappalångben" finns det gått om.

Hur ska jag bäst lösa detta? Vill så gärna att gästerna som besöker
mig inte ska få krypen i maten. Vill någon expert hjälpa mig?
Har använt diskmedel blandat med vatten för att testa, gick inte alls,
nästa dag kom det ännu fler.
Gossen Ruda
Hmm, välkommen till Det naturliga Cafét. tongue.gif

Tror att dom döda insekterna på borden, troligen blomflugor, och myrorna har samma orsak, det finns bladlöss i trädet/en. I så fall borde du även märka bladlusdaggen som oftast ses som ett svart klibb på allting under. vet inte om man kan spola bort dom eller åtminstone minska mängden med vattenspolning underifrån.

Myggor svärmar gärna på samma ställen eftersom dom söker upp optimala platser. Svårt att göra något åt.

"Pappalångben"? Är det harkrankar eller lockespindlar du menar?

Rent allmänt har du förmodligen lite för mysigt på gården eftersom det finns så mycket kryp där. Framför allt är det nog ganska fuktigt. Gallring är nog en god utväg.
noora
Jag söker också efter tips på hur man får harkrankar att inte trivas så bra. Vi har massor av dem och hade även harkrankslarver i jorden i våras. Jag såg på Gröna rum att larverna äter småplantor, så nu förstår jag varför vissa plantor "försvann" sad.gif
Reserv
Om man planterar såna där blommor som Adrian här på forumet har, då borde man väl bli av med insekterna rolleyes.gif fast det skulle nog bli rackarns dyrt med så många, han kanske ger mängdrabatt tongue.gif
Pricken
Hej du.
Ring ditt försäkringsbolag, om du har servering så ingår skadedjursförsäkring i det du bör ha. Alternativt ring fastighetsägaren och be dem sanera med motivering att förhållandena i uterummet du väl hyr är osanitära.
Anticimex har effektiva metoder för exakt de kryp som är aktuella och du kanske också ska låta ett skadedjursproffs kontrollera även de lokaler där du förvarar eller tillagar det ätbara. Finns det så mycket hungriga kryp som du säger håller de sig knappast bara utomhus.
Vad gäller myggen finns det rätt effektiva ellampor som lockar krypen och sedan grillar dem. De är visserligen rätt fula och fräser till varje gång ett flygfä går i fällan, men de är ofarliga och funkar.
Lycka till!
Jill-Ulrika
CITAT (noora @ 18-08-2005, 13:30)
Jag söker också efter tips på hur man får harkrankar att inte trivas så bra. Vi har massor av dem och hade även harkrankslarver i jorden i våras. Jag såg på Gröna rum att larverna äter småplantor, så nu förstår jag varför vissa plantor "försvann" sad.gif

I ett inlägg om kaffesump i "kompost och jordförbättringsavdelningen" var det någon som skrev att "pappalångbens" eller harkrankar inte trivs när det är kaffesump i jorden. Eftersom jag hade mycket harkrankar förra året gick jag på det tipset och la kaffesump i krukorna och det har funkat hittills.
smile.gif
Me det kan ju också funka såhär:
- Visste du att persilja är bra emot galna elefanter?
- Va, men här finns det väl inga galna elefanter?
- Nej, där ser du hur bra det är!
rolleyes.gif
Pelargon Håkan
Hej
Det finns växtsåpa att köpa du kan även kolla om det går att köpa Bionim (olja från Nemträdet biologist) tror att du bör kolla i fackhandel. Båda går att använda bionim är även avskräckande för småkryp.
Båda är för sprutning ,obs det är lite kladdigt tanke på möbler. Sen går det att köpa små söta ödlor för växthus kan vara något kanske.
Det finns företag för biologik bekämpning, ex:Garta.dk ,Lindesro.se
De e bara att leta på nätet
Lycka till hoppas detta gav något/Håkan
kerstin z5-6
Ursäkta.. men du verkar inte ha nån direkt invasion ..ett cafe ute är ..ett kafe ute..
Snigelfritt ok.men resten..det har varit mkt insekter i år.utan dem dör vi ut vi med..men väl många.
Gunilla T
Tråden är fem år gammal...kaféet finns kanske inte kvar naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon