Full version: Beska gurkor
rosita
Vad beror det på att en del gurkor blir beska?
Av de gurkor jag sått själv blir många gurkor beska, men inte av de plantor jag köpt. Kan det vara just den sorten? Kan det bero på vädret eller nåt annat? Mina gurkor står ute. Hoppas någon vet.
Åsa, mälardalen zon 2
Ofta är det ojämn vattning blir det lite för lite vatten under en varm dag ökar risken att de blir beska. Man kan dock minska ner den risken genom att odla sorter som inte blir beska så lätt (vissa fröfirmor anger ifall sorterna är bitterfria eller ej)
Allis
jag vet inte i vilken ände du börjar skära gurkan i, men jag har hört att man ska inte börja skära från den sida den växer ifrån, för då blir den besk. Så jag skär alltid från toppen på gurkan tongue.gif Du kan ju testa få se om det blir nån skillnad
Virgo
CITAT
men jag har hört att man ska inte börja skära från den sida den växer ifrån, för då blir den besk. Så jag skär alltid från toppen på gurkan

laugh.gif Det är väl inte 1:april idag tongue.gif
Allis
CITAT (Virgo @ 08-09-2005, 21:31)
CITAT
men jag har hört att man ska inte börja skära från den sida den växer ifrån, för då blir den besk. Så jag skär alltid från toppen på gurkan

laugh.gif Det är väl inte 1:april idag tongue.gif

husmorsknep
lisselbo
CITAT (Allis @ 08-09-2005, 20:05)
jag vet inte i vilken ände du börjar skära gurkan i, men jag har hört att man ska inte börja skära  från den sida den växer ifrån, för då blir den besk. Så jag skär alltid från toppen på gurkan  :P Du kan ju testa  få se om det blir nån skillnad

Min mamma (och flera med henne) sa samma sak, så jag börjar alltid från toppen av gurkan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon