Vad beror det på att en del gurkor blir beska? Av de gurkor jag sått själv blir många gurkor beska, men inte av de plantor jag köpt. Kan det vara just den sorten? Kan det bero på vädret eller nåt annat? Mina gurkor står ute. Hoppas någon vet.
Åsa, mälardalen zon 2
18-08-2005, 11:08
Ofta är det ojämn vattning blir det lite för lite vatten under en varm dag ökar risken att de blir beska. Man kan dock minska ner den risken genom att odla sorter som inte blir beska så lätt (vissa fröfirmor anger ifall sorterna är bitterfria eller ej)
Allis
08-09-2005, 19:05
jag vet inte i vilken ände du börjar skära gurkan i, men jag har hört att man ska inte börja skära från den sida den växer ifrån, för då blir den besk. Så jag skär alltid från toppen på gurkan Du kan ju testa få se om det blir nån skillnad
Virgo
08-09-2005, 20:31
CITAT
men jag har hört att man ska inte börja skära från den sida den växer ifrån, för då blir den besk. Så jag skär alltid från toppen på gurkan
Det är väl inte 1:april idag
Allis
08-09-2005, 21:43
CITAT (Virgo @ 08-09-2005, 21:31)
CITAT
men jag har hört att man ska inte börja skära från den sida den växer ifrån, för då blir den besk. Så jag skär alltid från toppen på gurkan
Det är väl inte 1:april idag
husmorsknep
lisselbo
09-09-2005, 07:04
CITAT (Allis @ 08-09-2005, 20:05)
jag vet inte i vilken ände du börjar skära gurkan i, men jag har hört att man ska inte börja skära från den sida den växer ifrån, för då blir den besk. Så jag skär alltid från toppen på gurkan :P Du kan ju testa få se om det blir nån skillnad
Min mamma (och flera med henne) sa samma sak, så jag börjar alltid från toppen av gurkan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.