Full version: Plantera Thuja
Pigge
Hej.

Undrar om man kan köpa Thujor nu ca 70cm - 1m höga och plantera dem nu i höst eller skall man vänta till våren eller är det för stora plandter skall man välja 30-50 cm storleken i stället?

Skall plantera Thujorna så det blir en häck.
Jag har ca 50 m som jag skall plantera så det blir en del. Skall man sätta dem så man har två plantor varje meter?

Det är nere i skåne som jag skall plantera dem.

Vet ni något bra ställe i södra skåne som kan tänkas ha en hel del Thujor som man kan köpa billigt?
Katarina zon 2
Verkar vara svårt att få svar angående tujur - har själv försökt tidigare!

Vi satte själva en 50 m lång häck för två år sedan och köpte 100 plantor så det blir ju 2 per meter. Vi köpte den större varianten - 75-100 cm och vissa var högre än så. De flesta plantor har tagit sig bra men vissa har nog hamnat lite trångt. Så om man är lite tålmodig kanske man kan sätta dem något glesare. Idag är häcken tät och de högst plantorna en bra bit över 2 meter - dags för toppning mao!

Vi planterade tidigt på våren men trädgårdsmästaren sa att det gick på sensommaren också bara de hinner etablera sig.

/Katarina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon