annamedh
Jag älskar växter. Sen en tid tillbaka har jag dock ett stort problem.I många av mina krukor tränger de upp stora gula svampar, till en början liknar d mest vanligt mögel men på bara 2 dagar växer det upp stora gula svampar. Har vid ett antal tillfällen försökt med att plantera om dessa växter med ny jord men efter en vecka eller två, samma problem igen.Det verkar inte skada växterna i sej än så länge men det ser för tråkigt ut.
Är det någon som vet vad detta beror på och vad jag kan göra åt det? Vore tacksam för svar.
Alexander-VG-zon3
vet inte om det kan vara luftenoch hur u sprayr och vattnar
arnek
Jag har samma problem med en av mina blommor. Har försökt med mjäll schampoo (svamp dödande) men det verkade inte hjälpa. Skulle gärna vilja veta varför dessa svampar växer upp. /A
wolkenkrabber
som jag afattat det skall de inte skada (jag har dem med) men min avokado vart sjuk av dem, jag har lärt mig att om man vatt ar mindre så håller man de på anvstånd, the kommer inte upp några, men fan de verkar ju som om svampen äterupp jorden!
Anki på Öland
Många svampar är väl parasiter?? Kan inte det betyda att dom finns på växtens rotsystem och att det är därför den kommer tillbaka även om man byter jord...... kanske?? Att det är rotsystemet man måste sanera.
Anki
Kjammi
Min Dracaena Marginata har en sådan svamp. Den ser ut som en förkrympt kantarell. wacko.gif

Växten verkar inte bry sig iallafall. rolleyes.gif
krukan
Många svampar lever också i symbios med växten. I själva verket finns det nästan ingen svensk vedväxt som inte har en svamp att "symbiosa" med. Det kan ju vara så att krukväxten trivs bättre med svampen där också... Tål att tänkas på biggrin.gif

Min dracena har haft gula svampar i sin kruka i flera år nu utan att må dåligt. Ser lite läskigt och utomjordiskt ut med de där svamparna, men det är ju bara min åsikt inte dracenans tongue.gif De bruka hålla sig i schack om jag lyckas balansera vättsketillförseln, blir det för blött växer de med rasande fart.

Och jo, mjällschampo är väldigt giftigt för vattenorganismer, så experimentera inte med det ute i alla fall. En droppe kan döda fisk i en hel damm, har jag hört.
Åsa, mälardalen zon 2
De flesta svampar är också saprofyter och lever av dött organiskt material så de är ofta inte skadliga. Det är dock svårt att bli av med dem det räcker med en konidie på rötterna för att svampen ska följa med växten när den planteras om. Det vi ser av svampen är oftast bara fruktkroppen och det kan man säga är svampens blomma, det mesta av svampen är under jord.
maimiti
Svampar har jag haft i mina blomkrukor också. Har fått höra att de inte gör någon skada, men ingen av mina växter har mått särskillt bra av dem. Om det sedan berott på svampen eller att det förmodligen blivit surare i jorden kan jag inte svara på eftersom jag aldrig undersökt saken närmare. Jag har alltid planterat om och sköljt av rötterna så gott jag kunnat. Därefter haf jag varit lite mer sparsam med vattning tills växten anpassat sig till jorden. Än så länge har den bahandligen funkat...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon