Smedsborg
På vår nya tomt fins ett jättebuskage, ca fem meter högt och en kompakt bladmassa.
Till viss del består det av något fläderliknande men med mindre blommor än fläder, dessutom påstår sambo att blommorna luktade sk-t huh.gif .
Vad resten är har jag ingen aning om.

Igår tog vi oss in i buskaget och upptäckte att det varit en upphöjd rabatt med tjusig stenkant. Mitt i stod dessutom en flaggstångsfot. Inuti buskaget var det mest stammar som sträckte sig mot ljuset och lövverk längst ut bara.

Saken är den att buskväggen ligger bara ett par meter från mitt köksfönster och det är rejält mörkt i köket nu. Planen är att rota fram rabatten och kapa ner buskarna och försöka hålla dem på en lägre nivå men jag vill samtidigt ha ett visst insynsskydd mot grannen. Vill ha tips på ganska låga, 2 - 3 m, träd med glest bladverk så solen kan vandra genom det. De måste oxå tåla att man besär dem så att det inte blir " Stora mörkret " inne igen. Bor i Zon 3.

Har letat på nätet men det är svårt att få en vettig bild av hur trädet ser ut IRL.

Tack på förhand
Smedsborgarn
Gossen Ruda
Kan mycket väl vara fläder du har, jag gillar inte fläderblomsdoft. Luktar kattpiss eller nåt ditåt. Förslag på nya träd är jag dålig på så jag skickar stefettpinnen vidare. smile.gif
Cilla
Vill man ha något så lågt som 2-3 meter är det ofta bättre att tänka i busktermer. Det finns buskar och halvträd som man kan stamma upp om man vill få dem mer trädlika. Häggmispel, Amelanchier Lamarckii är en skir buskväxt med vacker vårblom och höstfärger som kan uppfylla dina krav.

Druvfläder har fläderns blad, vita blommor och mindre och rundare blomklasar än fläder, röda bär. Brukar stamma upp sig oc hinte bli så tät, men om det är den du har hade du säkert lagt märke till de röda bären som redan i juli lyser i rött.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon