Full version: Häggmispelhäck
katrin
Hej!

Vi har fått tag på en jättemysig tomt, och ska bygga hus inom kort. Tomten är en del av en trädgård som hör till ett annat hus, så där finns redan gräsmatta, plommonträd, olika buskar och häck av häggmispel mot gatan! Huset blir ett ganska traditionellt 1½ plans hus, med entrén från gatan, och garaget bredvid, något förskjutet. Nu till mina frågor:

1. Tomten ligger i en nivå som är ca 3-4 dm lägre än gatan, vilket innebär att vi kommer att behöva fylla upp den delen som är mellan huset och gatan. Hur går det då med häggmispel-häcken? Antar att den kvävs eller nåt om vi bara tippar på 3-4 dm jord på den. Kan man gräva upp den och plantera tillbaka den efter höjningen? Den är väl etablerad, och är kraftig, och har säkert massor av rötter... Nån som har provat?

2. Jag vet att häggmispel är kraftigväxande och kan bli både hög och bred. (Den har hittills hållits klippt till ca 1,8 m höjd.) Problemet är att jag skulle vilja ha den lägre. Vi kommer att ha köksfönstret alldeles innanför, och jag vill inte känna mig instängd därinne... Och tycker också att det kan kännas trevligare och mer välkomnande med en inte alltför hög häck. GÅR det att hålla efter en häggmispel till en lägre häck? (Jag vill ju helst ha kvar den om det går, den är jättefin, och som sagt redan etablerad...)

Tacksam för hjälp
Cilla
Det går att hålla häggmispel lägre och man kan till och med formklippa den, men har man från början en storväxande häggmispel och egentligen vill ha en mycket mindre häck skulle jag tro att det är bättre att både gräva upp den och plantera om den, och sedan gradvis skära in den år för år. Det blir lite som att sätta nya plantor, eftersom en uppgrävning alltid innebär att rotsystemen reduceras.

Ska du ta ned en häggmispelhäck från en stor volym till en mindre, gör det över några år oavsett om du planterar om eller ej. Personligen tycker jag att häggmispel blir vackrast som friväxande eller helt formklippt. Beskär man lite här och var ser det "hackat" ut.

Som alternativ till det ganska stora jobbet att gräva upp och sätta om häcken kan du kanske bygga en liten stenmur bakom häcken, där den nya marknivån fylls upp. Sedan kan du lugnt varje vårvinter skära in din häck lite grand.

Radkalbeskärning till marken på amelanchier har jag aldrig provat, men det kanske någon annan här på forumet har.

Dålig bild, men exempel på att det går att hålla häggmispel formklippt och ändå få blom. Finns flera sådana exemplar i norra Stockholm. Mycket vacker om en sådan formklippt äck också får inslag av forsythia, som också går att hålla formklippt och blommande även om det är lite knepigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon