Hej!
Vi har fått tag på en jättemysig tomt, och ska bygga hus inom kort. Tomten är en del av en trädgård som hör till ett annat hus, så där finns redan gräsmatta, plommonträd, olika buskar och häck av häggmispel mot gatan! Huset blir ett ganska traditionellt 1½ plans hus, med entrén från gatan, och garaget bredvid, något förskjutet. Nu till mina frågor:
1. Tomten ligger i en nivå som är ca 3-4 dm lägre än gatan, vilket innebär att vi kommer att behöva fylla upp den delen som är mellan huset och gatan. Hur går det då med häggmispel-häcken? Antar att den kvävs eller nåt om vi bara tippar på 3-4 dm jord på den. Kan man gräva upp den och plantera tillbaka den efter höjningen? Den är väl etablerad, och är kraftig, och har säkert massor av rötter... Nån som har provat?
2. Jag vet att häggmispel är kraftigväxande och kan bli både hög och bred. (Den har hittills hållits klippt till ca 1,8 m höjd.) Problemet är att jag skulle vilja ha den lägre. Vi kommer att ha köksfönstret alldeles innanför, och jag vill inte känna mig instängd därinne... Och tycker också att det kan kännas trevligare och mer välkomnande med en inte alltför hög häck. GÅR det att hålla efter en häggmispel till en lägre häck? (Jag vill ju helst ha kvar den om det går, den är jättefin, och som sagt redan etablerad...)
Tacksam för hjälp