Full version: Novis i trädgården
emmasofie
Hej!
Som nybliven husägare är det ju ganska mycket saker att fundera på, bla trädgården som jag faktiskt finner mej väldigt road av...! Trodde jag aldrig : )

Iallafall, gräsmattan är sådd och direkt efter det kom alla skyfallen vilket innebär en ganska gles gräsmatta och på vissa ställen lyser sand igenom där det tidigare låg ganska fin matjord.
Jorden (sanden?) är också väldigt hårt packad.
Vi skulle behöva efterså ganska mycket och då är frågan när det är bäst att göra detta?
Behöver vi fylla på med något ovanpå den packade jorden eller kan vi så som det är?
Det är snart dax att klippa gräset första gången, ska vi göra detta före vi eftersår eller ska vi vänta?
Ska gräsklippet ligga kvar eller ska vi ta bort det?

Har beställt en del vårlökar, jag hade en tanke om att sätta dem i små plastkrukor och sedan till våren sätta ut dem, jag vet ännu inte vart jag vill ha dem och vissa skulle jag vilja sätta i lite större krukor men jag har förstått att det kanske inte går? Någon som är expert på detta området och kan ge mej lite tips?

Många frågor blir det, hoppas ni har några kloka svar till mej!
1000 tack på förhand
/emmasofie
ejjan
Välkommen hit. Är ganska ny här själv och kan inte allt precis.. . Jag föredrar att låta gräsklippet ligga kvar, har en mulcher-klippare som finfördelar gräset. Det ligger kvar och blir bra gödning till de andra stråna! Nu första gången däremot kan gräsklippet ligga i vägen för jorden när ni ska så nytt (kan man göra det så här sent förresten).

Har kommit fram till att jag skulle nog klippa gräset och låta det ligga kvar och sedan vänta till våren med att så nytt (då ser ni hur mycket som överlevt oxå). Hoppas nån annan svarar om jag har fel....

smile.gif
Fenja
Hej och välkommen hit? Vilken zon bor du i Emmasofie? Här har du en zon zonkarta så att du kan kolla. Det är lättare att svara på frågor när man vet lite om förutsättningarna.
Mvh
Fenja
emmasofie
jag bor i mälarregionen så det borde vara zon 2 va?
Kanske även ska nämna att jag bor på en rullstensås, dvs jorden består i princip bara av sten och på detta har vi lagt ett ca 10 cm tjockt matjordslager.
Gräset som har kommit upp i tuvor är jättefint så själva växtligheten är det inte något fel på utan mer då de "skador" som blivit av att det regnade så förbaskat för ett tag sedan.

tacksam för svaren och hoppas på ännu mer : )
/Emmasofie
fruberglund
Som jag har förstått det så är det perfekt att så gräs nu på hösten (näääää, det är SOMMAR fortfarande jag vet smile.gif ) när man slipper vattna så mycket. Jag har nog sått lite när som helst på året (nja, inte vintern då) och det har funkat men det är klart att vissa tidpunkter är bättre än andra kanske.

Var inte rädd för att prova, det kan inte bli mer än fel och man får så om igen...är ju faktiskt inte hela världen tycker jag.

Klippa kan du göra ändå och gräs sprider sig faktiskt också så är inte fläckarna för stora så kommer de fyllas ut av sig själva så småningom, låt du gräsklippet ligga kvar om du har en mulcher-klippare, det är bara gosig näring för gräset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon