Lorangafilm
18-08-2005, 11:46
Nu i våras så odlade jag upp en massa frön, bl.a. en sålåda med olika Datura och Brugmansia sorter (spikklubba & änglatrumpet) & dessa växter verkar ju vara extremt giftiga.
Nu på sensommaren har jag börjat tagit in lite sticklingar från kolonilotten å till min förvåning så hade min jord tagit slut så jag planterade en del av kryddorna i den jord som Daturan och Brugmansian växte i tidigare. (Fråga mig inte varför den jorden var kvar...)
Min fråga är om den jorden kan på något sätt giftig, det ligger ju kvar en hel del ogrodda frön som kanske har förmultnat plus att en del giftiga småplantor togs inte om han om och ligger i jorden. Och nu har jag planterat kryddor i samma jord!
Kan kryddorna på nån vänster suga upp gift och bli giftiga?
Jag tänkte jag skulle fråga för om så är fallet vore det inte så kul att bjuda farmor på Mynta-te senare i höst...
solkatten
18-08-2005, 11:52
Jorden förgiftas inte av giftiga växter, så funkar inte naturen.
Lorangafilm
18-08-2005, 21:44
Jag är inte riktigt nöjd med svaret, för om det är så att en massa giftiga växter skulle användas som ofrivillig gröngödsling, finns det då möjlighet att nästa kultur skulle kunna suga upp dessa giftiga ämnen?
Jag tänker på t.ex. dom där Provado-stavarna som man sätter ner i jorden och som utsöndrar ett ämne (Imidakloprid ??) som växter tar upp som i sin tur blir dödlig för olika växtskadegörare. En sådan behandling rekommenderas starkt att inte använda på ätliga kulturer.
kerstin z5-6
18-08-2005, 21:57
nej jorden är inte giftig -och provado pinnar är en annan sak
dragonbeauty
22-08-2005, 13:52
Så om man stuckit ner provado-pinnar i en kruka med smultron så kan man inte äta smultrona sen då???
CITAT (dragonbeauty @ 22-08-2005, 14:52)
Så om man stuckit ner provado-pinnar i en kruka med smultron så kan man inte äta smultrona sen då???
Helst inte. Det är inte dödligt (jag vet folk som har ätit av bl.a. chili som har fått provado-pinnar i krukan) och tillverkaren säger inte så mycket om giftigheten (de skriver bara att provado-pinnarna bara får användas till prydnadsväxter) men det är nog inget som rekommenderas.
CITAT (dragonbeauty @ 22-08-2005, 14:52)
Har för mig att giftet försvinner efter 6-8 veckor, tror det har stått här på forumet i något sammanhang. Dina smultron är inte förstörda för alltid liksom så kasta dem inte. Jag tror inte heller att du behöver oroa dig om du ätit några smultron, man måste antagligen komsumera stora mängder för att det ska vara direkt farligt.
Mvh
Fenja
Lorangafilm
22-08-2005, 19:35
RISKUPPLYSNINGAR OCH SKYDDSANVISNING
(varningstext). Måttligt hälsoskadlig.
Extremt brandfarlig.
Förvaras oåtkomligt för barn och husdjur. Undvik kontakt med ögon och hud. Farligt vid förtäring.
Detta står det på deras hemsida.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.