Hans i Mälardalen
18-08-2005, 12:05
Det finns ju så många lavendelsorter i butikerna nu så jag undrar vilken som är den mest härdiga? Vilken av dom kan man lita på kommer tillbaka år efter år?
MvH
Pratade för ett par år sedan med en trädgårdsmästare här i Finland som driver upp lavendelplantor till försäljning och enligt hennes åsikt var "originalet" Lavandula angustifolia" den som brukar klara sig bäst i finska förhållanden. Men kanske någon annan har andra erfarenheter?
Micke
Mina föräldrar har haft "vanlig" lavendel (Lavandula angustifolia/Lavandula officinalis) i trädgården i väldigt många år nu. De bor i Stokholmstrakten. Jag fick inte lavendeln att övervintra i kruka på balkongen, men det är inte mycket jag har fått att övervintra i kruka på balkongen...
Jag köpte jättefin lavendel på Bauhaus, billigt som tusan. Den har iofs inte övervintrat än, men annan lavendel (utan fint namn) övervintrar utan problem trots att jag har lerjord.
Min mor lyckas dock inte, 5 mil härifrån, trots att de har bättre jord. Tror de har planterat för nära huset och att teglet + betongen kyler ner för mkt vintertid.
Ulla-Stina2
20-08-2005, 21:26
Är inte "angustifolia" ett samlingsnamn på flera sorter? Av lavendel angustifolia vet jag om Hidcote Blue och Munstead. Den senare har ett lite mer "buskigt" växtsätt.
Jag har lyckats dåligt med lavendel förut men nu har jag köpt några stycken av båda dessa sorter och planterat dem med massor av sand och grus kring fötterna. Enligt vad jag läst så avskyr de mer än något annat att bli stående i för våt jord. A och O är god dränering. Jag ska också testa att vintertäcka dem lite för säkerhets skull. Och klippa ner dem efter vintern.
Få se hur vi lyckas...
hälsn Ulla-Stina i Alingsås
(som alltid undrar då jag ser dessa bilder i trädgårdstidningar av tjusiga, yviga lavendelrabatter, hur de gör...)
CITAT (Ulla-Stina2 @ 20-08-2005, 22:26)
Är inte "angustifolia" ett samlingsnamn på flera sorter? Av lavendel angustifolia vet jag om Hidcote Blue och Munstead. Den senare har ett lite mer "buskigt" växtsätt.
Jovisst, på sätt och vis... Lavandula angustifolia är artnamnet, och av arten finns flera förädlade namnsorter.
Den Lavandula angustifolia som växer i mina föräldrars trädgård hade inget ytterligare namn, vilket antingen beror på dålig märkning i plantskolan eller att det inte är en förädlad sort utan den ursprungliga "vilda" sorten.
...hidcote blue har jag lyckats att få överleva i stockholmstrakten, liksom rosean mfl utan problem (bara torrt om fötterna) men så har jag hittat en variant som doftar MKT aromatiskt (nästan oljigt), enligt etiketten heter den lavender latifolia; ngn som vet om härdigheten för den? mvh nypan
onlyirishbiddy
23-08-2005, 08:29
Hej!
Jag har några planter av Lavendel augustifolia Dwarf Blue, som jag planterade 2003. Att jag köpte just Dwarf Blue var pga att jag hade läst i någon trädgårdstidning att det skulle vara den härdigaste sorten!
Lite vid sidan om tråden, men som tips åt dem som bor för långt norrut: Lavandula
angustifolia 'Lavender Lady' kan åtminstone drivas upp som sommarblomma eftersom den påstås blomma ganska säkert redan första sommaren. Detta enligt en kille här i Finland, hans hemsida finns
här.Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.