noora
Vi kan behöva dränera om runt huset. I rabatten på sydsidan står en clematis som växer mot husväggen. Hur flyttar man den på bästa sätt? Kan den klippas ner helt före flytten (den är 2 meter hög)? Jag vet inte vad sorten heter, men den har gula hängande blommor, nästan som flikiga "klockor". Just nu är den full av frötofsar.

Vi har även några klosterliljor (snöklockor) i en av rabatterna. Är det någon som vet hur djupt lökarna sitter? Bladen syns ju inte längre, så jag vet inte om jag kommer att hitta dem sad.gif

Resten av växterna är nog inte så svåra: dagliljor, primula, rosenspirea, ormbunkar, nunneört och ett par "jungfru Marie nycklar" (tror jag att det hette). Är det någon av dessa som är svårare att flytta än det verkar?
MB1965
Det låter som en gullklematis. den kan du flytta i höst!

Klipp efter flytten istället, nästa vår, när du ser vad som är dött eller behöver beskäras wink.gif

Mvh
Inga från Närke
Klipp efter flytten istället, nästa vår, när du ser vad som är dött eller behöver beskäras wink.gif
Mvh[/QUOTE]

Vad fina bilder du hade men snälla lägg in vad det är för blommor och inte bara numret på bilden det blir roligare så.

En fråga: Bilden DSCN2263.JPG lila ros påminner mycket om min. Blir den stor själva rosens blomma? Har du namnet?
noora
CITAT (MB1965 @ 18-08-2005, 14:32)
Det låter som en gullklematis. den kan du flytta i höst!

Mvh

Tack för svaret!

Är det någon som har erfarenhet av att flytta på klosterliljor/snöklockor eller liknande små vårblommande lökar?
Tusensköna
Lökarna kan du flytta redan nu eller om du vill förvara i en spann med sand till längre fram i höst (beror lite på var i landet du bor). Andra perenner går bra att flytta nu, försök bara att få med hela rotklumpen och se till att den nya planteringsgropen är väl tilltagen. Jag flyttade några perenner i juli redan, och de klarade det utan problem. Klematisen mår nog bäst av en höstflytt, men måste det göras nu så är det ju bara att göra det och se vad som händer. Gräv runt plantan med GOD marginal, likaså på djupet. Sätt ner direkt i den nya planteringsgropen och vattna under några veckors tid. Vänta med att klippa den.

/Tusensköna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon