Margith
Några av mina frösådda perenner från i vintras har jag inte hittat rätt plats för. Jag tänkte därför gräva ner dem i potatislandet över vintern. Till våren har jag säkert kommit på var de ska få bo tongue.gif
Men, jorden i potatislandet är inte den bästa.... Den består av det som jag grävde upp när jag grävde nya rosenrabatter i våras biggrin.gif Och, nej, eftersom jag bara skulle ha potatis där brydde jag mig inte om att gödsla osv wink.gif
Ska jag göra nåt åt jorden nu, så att perennerna har bättre chans att överleva vintern, och i så fall vad?? Eller är det bara för sent? Perennerna måste ner NU!
dammkillen
hej.

du skulle ha en vänterabatt tycker jag. en sån borde du anlägga om du vet att du håller på en del med växter och rabatter och köper växter som du tycker är fina och du vill ha utan att du har bestämt vart dom ska vara.

då kan du sätta dom växterna i vänterabatten. alltså en provisorisk rabatt som är som en förvaringslåda för växter

jag skulle gissa att man typ kan använda typ plantjord till vänterabatten.
kerstin z5-6
Sätt dem i pärlandet , man skulle hypotetiskt sett kunna täcka dem med strimlade avlagda strumpor:) De ska ju inte ha näring eller nåt annat under hösten -vintern-bara skyddade rötter smile.gif tongue.gif
stina
Jag planterade ut i år sådda perenner i stora krukor en pallkrage förra helgen. Men jag tog plantjord!!! Hade sämre jord jag kunne ha tagit, men jag trodde dom skulle växa till sig ett par månader till innan dom somnar för vintern. Ingen extra gödning alltså, men jag trodde det skulle vara hyfsat lucker jord för att göra det lätt för dom små rotsystemen att fortsätta växa ett tag till.

Gjorde jag fel???? unsure.gif unsure.gif unsure.gif
Sollan
Själv fyllde jag en pallkrage med jord (ingen gödsel, medioker jord) och grävde helt sonika ner krukorna. Det gick bra och de klarade vintern bra. Det går nog alldeles utmärkt att stoppa ner krukorna i potatislandet.
stina
Ja så gjorde jag också alltså. "Skräpjord" runt krukorna. Jag trodde margith inte skulle ha dom i krukor utan plantera rätt i jorden....
Gåsis
Och jag grävde ner mina i pallkrage när dom var för små och utan krukor, av ren lathet och för att sommaren är så kort här i zon 7 wacko.gif
Det gick inte bra utom för några.

Men allt som varit stort nog har jag jordslagit i potatislandet utan extra jord och gödsel och dom klarar sig jättebra.

/Åsa
Margith
Nu blir jag alldeles förvirrad rolleyes.gif
Jag var bekymrad över att min jord var för näringsfattig, men av svaren jag fick förstod jag att det inte hade nån betydelse.
Men visst hade jag tänkt gräva ner dem utan kruka... varför i hela fridens dar skulle jag gräva ner krukan också??? Borde de inte rimligtvis klara sig bättre utan kruka??
Vad är det nu som jag inte förstår? wink.gif blink.gif wacko.gif
Micke
Enklare att lyfta upp dem igen på våren om krukan är kvar, rotklumpen hålls intakt och de blir lättare att plantera där du vill ha dem.

Micke
Margith
Tack Micke wub.gif
kerstin z5-6
Om de är extremt små-behåller jag krukan på -för att inte störa rotsystemet
Ett annat skäl till kruka är pålrot-Indiska fotblad -som har grott i sommar tål inte förflyttning om de grävs ner utan kruka tex ...
Annars är det som Micke säjer
Sen beror det baturligtvis på hur pärlandet ligger ? Väldigt oskyddat ?
Då kan pallkrage kallbänk förstås vara bättre
men eftersom de tåliga perenner jag lämnade i kruka, i back på grusgången i höstas ,överlevde det .. så tror jag många är rätt tuffa smile.gif blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon